Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adam78
#1503676
Hur ska man koppla in lågnivå omvandlaren från biltema? Det är 4 kablar 2 plus som ska till vardera högtalare bak samt två minus som också ska till högtalarna bak. Men när jag mäter på de båda kablarna som går in till högtalaren så får jag ut att båda ger ström. Det är en blå och en vit/blå tror jag, jag är färgblind men hur är det egentligen man ska koppla?
av Andreas12
#1503704
Nu är det längesedan jag koppla in en sån men jag tog från högtalaren i bagaget o koppla på mig där.
Remote till steget tog jag från antennförstärkaren vänster sida i taket.kommer inte ihåg färger men det har fungerat bra i några år
Användarvisningsbild
av frasse4
#1503709
Det är växelström till högtalarna, men man brukar skriva + och - för att alla högtalare ska spela i fas. Om du inte ser vilken som är plus och minus på högtalaren kan du prova vad som låter bäst. Ska du köra ett steg och en bas brukar steget ha en fasomvandlingsknapp som man kan växla polaritet 180 grader med.
av malajo
#1503736
Hur mäter du och vad e det du mäter?
Försöker du mäta om det finns nått ljud?

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

av Adam78
#1503743
@malajo, Multimetern vi har här hemma är paj så jag använder bara en grej sp man ser om det finns ström i kabeln eller inte. problemet är att det går två kablar in till högtalaren men båda ger av ström. Omvandlaren behöver ha höger högtalare plus, höger högtalare minus osså samma med vänster. Men hur vet jag vilken kabel jag ska ha? Ingen utav dom är ju jord eftersom båda ger ström eller kan det finnas väldigt lite ström i en jord kabel eftersom detta verktyg ger utslag vid minsta antalet ström.
av malajo
#1503744
Du har ingen "jord" till en högtalare. Den ska ha + och - signal.
Oftast är dom märkta med samma färg, vilket kanske är ett problem om man är färgblind. Men det brukar vara typ brun och en vit/brun. En grön och en vit/grön.
Förstår du hur jag menar?
Dom här färgerna som jag nämnde nu hittade jag bara på men principen är så. En helfärgad och en i samma färg men med en rand i annan färg

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

av malajo
#1503745
Här är ett exempel. 2 gröna kablar varav en även har en svart rand, dom ska till en högtalare. 2 lila, varav en med svart rand oxå, till en annan högtalare. 2 vita, en med svart rand oxå osv osv
Screenshot_2022-07-02-14-03-57-128_com.biltema.search.jpg
Screenshot_2022-07-02-14-03-57-128_com.biltema.search.jpg (29.03 KiB) Visad 610 gånger
Sent from my 2107113SG using Tapatalk

av Adam78
#1503748
@malajo, ok, så då ska alltså den hel färgade till + och den två färgade till - signal? eller har jag förstått helt fel.
kablar.jpg
kablar.jpg (1.67 MiB) Visad 601 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1503751
Som jag skrev ovan, du kan prova vad som låter bäst. Normalt är den helfärgade kabeln +. Om högtalaren spelar en ton på 1000 Hz kommer ju spänningen byta riktning 1000 gånger i sekunden. Vad som händer om du tar fel är att högtalarna i bilen kommer börja arbeta mot varandra.

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]