Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmpa25
#1503593
Hej alla kunniga människor, skulle behöva lite hjälp här.

Jag har aldrig tankat min gamla Volvo S60 -01 för mer än 300kr, för ett par dagar sen fick jag en snilleblixt att jag skulle tanka fullt, efter att ha tankat runt 40liter så forsar det ut bensin ur tanken, inte droppar utan forsar.

Är det någon som har en ide om vad det kan vara, jag har googlat som en dåre på hur man får bort tanken så jag kan kolla vad det är men hittar inget om hur man tar bort en tank.

Tacksam för hjälp :)
av sicnarf
#1503602
Hur mycket bensin hade du i tanken från första början? Hade du 25 liter i din tank och försöker tanka 40 liter till då försar det ut så klart. Men jag misstänker att din ventilation slang till tanken är blockerad. Kolla under bakre kofångaren mot tanken. Man kanske måste ta loss kofångqren. Spindel väv kanske?
av vjohnj
#1503623
Finns massor av trådar om just tankrör (gummi som torkat) mellan tank och påfylling som är trasigt
av sicnarf
#1503668
Du menar att hans gummi slang vid påfyllningsröret är sprucken, vjohnj? Isåfall droppar det från röret vid tankningen,
Det forsar inte ut. Så i hans fall måste det vara något annat.
av vjohnj
#1503671
sicnarf skrev:Du menar att hans gummi slang vid påfyllningsröret är sprucken, vjohnj? Isåfall droppar det från röret vid tankningen,
Det forsar inte ut. Så i hans fall måste det vara något annat.
Beror väl hur trasigt röret är? Alternativ tank är helt körd.
Plus vi vet ju inte när Ts märkte att det kom ut bensin. Men det vanligaste vid denna ålder är just slang mellen tank ock påfyllning.
av Jimmpa25
#1503914
Tror dock inte det är slangen, det rann ut på förar sidan och slutade rinna ungefär vid halv tank, ska tömma den nästa helg och se om det är fixbart, annars har jag en annan begagnad tank jag ska sätta i, inte det lätaste men helt möjligt 😊
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]