- mån 27 jun 2022, 15:39
#1503308
Hej!
Bil: Volvo S60 -01 2.4 Aut
Var på lång resa efter midsommar då bilen dog under körning, började med att vissa instrument dog, samt ACn, knappt någon ork att ta sig fram.
Fick rulla in på en bensinmack och efter att jag stängde av den ville den inte starta igen. Kändes som att de var elfel på nåt sätt, kunde med hjälp av en annan bil hjälpstarta den med att koppla ihop dom, då gick den 1km innan den dog igen, kändes redan då som att den inte hade full kraft(inte gick på alla cylindrar) men var osäker.
Testade att hjälpstarta igen och kom 500 meter ungefär, åkte och köpte ett nytt batteri och då starta den igen och kunde halta hem den, då gick den inte på alla cylindrar.
Kollade med en OBD2 läsare idag och fick till slut ut Misfire cylinder 4 P0304, efter ett tag så började ett litet knackande ljud komma ut från vänster om motorn, hela tiden så hörde man hur den gick ojämnt på tomgången.
Precis när jag stängde av bilen så tycker jag att jag såg varnings text för låg batterispänning, men hann inte se det helt.
Osäker på om det är bara batteriet som är dåligt, har för mig att jag har bytt det för ca 3 år sen då det laddades ut på grund av en USB laddare. Men skulle det kunna vara generatorn som är orsaken?
Kan ett batteritorsk orsaka ett cylinder fel?
Nu tänker jag att jag behöver kolla spänningen på det nya batteriet (stått i bilen i ca 15h snart, haft motorn igång medans jag kollade koden i ca 30 min annars har den bara stått).
Ska försöka ladda upp det gamla batteriet hemma också.
Kolla och eventuellt byta tändstift,
Byta tändhattarna med varandra och se om problemet följer nåt mönster.
Är det något annat jag bör kolla själv innan jag lämnar in den? Jag kan göra enklare reparationer men typ byta generator kanske kräver lite mer expertis(iallafall bättre arbetsplats än gatan)
Tacksam för all hjälp!
Bil: Volvo S60 -01 2.4 Aut
Var på lång resa efter midsommar då bilen dog under körning, började med att vissa instrument dog, samt ACn, knappt någon ork att ta sig fram.
Fick rulla in på en bensinmack och efter att jag stängde av den ville den inte starta igen. Kändes som att de var elfel på nåt sätt, kunde med hjälp av en annan bil hjälpstarta den med att koppla ihop dom, då gick den 1km innan den dog igen, kändes redan då som att den inte hade full kraft(inte gick på alla cylindrar) men var osäker.
Testade att hjälpstarta igen och kom 500 meter ungefär, åkte och köpte ett nytt batteri och då starta den igen och kunde halta hem den, då gick den inte på alla cylindrar.
Kollade med en OBD2 läsare idag och fick till slut ut Misfire cylinder 4 P0304, efter ett tag så började ett litet knackande ljud komma ut från vänster om motorn, hela tiden så hörde man hur den gick ojämnt på tomgången.
Precis när jag stängde av bilen så tycker jag att jag såg varnings text för låg batterispänning, men hann inte se det helt.
Osäker på om det är bara batteriet som är dåligt, har för mig att jag har bytt det för ca 3 år sen då det laddades ut på grund av en USB laddare. Men skulle det kunna vara generatorn som är orsaken?
Kan ett batteritorsk orsaka ett cylinder fel?
Nu tänker jag att jag behöver kolla spänningen på det nya batteriet (stått i bilen i ca 15h snart, haft motorn igång medans jag kollade koden i ca 30 min annars har den bara stått).
Ska försöka ladda upp det gamla batteriet hemma också.
Kolla och eventuellt byta tändstift,
Byta tändhattarna med varandra och se om problemet följer nåt mönster.
Är det något annat jag bör kolla själv innan jag lämnar in den? Jag kan göra enklare reparationer men typ byta generator kanske kräver lite mer expertis(iallafall bättre arbetsplats än gatan)
Tacksam för all hjälp!