Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503308
Hej!
Bil: Volvo S60 -01 2.4 Aut

Var på lång resa efter midsommar då bilen dog under körning, började med att vissa instrument dog, samt ACn, knappt någon ork att ta sig fram.
Fick rulla in på en bensinmack och efter att jag stängde av den ville den inte starta igen. Kändes som att de var elfel på nåt sätt, kunde med hjälp av en annan bil hjälpstarta den med att koppla ihop dom, då gick den 1km innan den dog igen, kändes redan då som att den inte hade full kraft(inte gick på alla cylindrar) men var osäker.

Testade att hjälpstarta igen och kom 500 meter ungefär, åkte och köpte ett nytt batteri och då starta den igen och kunde halta hem den, då gick den inte på alla cylindrar.

Kollade med en OBD2 läsare idag och fick till slut ut Misfire cylinder 4 P0304, efter ett tag så började ett litet knackande ljud komma ut från vänster om motorn, hela tiden så hörde man hur den gick ojämnt på tomgången.
Precis när jag stängde av bilen så tycker jag att jag såg varnings text för låg batterispänning, men hann inte se det helt.

Osäker på om det är bara batteriet som är dåligt, har för mig att jag har bytt det för ca 3 år sen då det laddades ut på grund av en USB laddare. Men skulle det kunna vara generatorn som är orsaken?
Kan ett batteritorsk orsaka ett cylinder fel?

Nu tänker jag att jag behöver kolla spänningen på det nya batteriet (stått i bilen i ca 15h snart, haft motorn igång medans jag kollade koden i ca 30 min annars har den bara stått).
Ska försöka ladda upp det gamla batteriet hemma också.
Kolla och eventuellt byta tändstift,
Byta tändhattarna med varandra och se om problemet följer nåt mönster.
Är det något annat jag bör kolla själv innan jag lämnar in den? Jag kan göra enklare reparationer men typ byta generator kanske kräver lite mer expertis(iallafall bättre arbetsplats än gatan)

Tacksam för all hjälp!
#1503318
Hade liknande problem med min s60-02 och bytte då tändspole som var dålig men strax därefter var det en annan tändspole som vart dålig så bytte allihopa o då gick bilen bra ett tag men sen var det dålig laddning från generatorn till batteriet så bytte laddnrelät oxå men ville ändå inte sluta strula och det visade sej att förpumpen bakom förarstolen hade dålig kontakt till huvudpumpen på passagerarsidan. Det löste mina problem iaf. Vore jag i dina kläder skulle jag börja med att kolla att generatorn levererar drygt 14 volt med motorn påslagen. Mät på batteriet i skuffen. Under 14 volt så är det byte av laddn relä och kan göras utan att ta ur generatorn från bilen. Värsta är att passa ryggen från ryggskott... :P
#1503338
Tack för ett snabbt svar!
Kollade volten på batteriet och de verkar vara generatorn eller relän som är död. Då den inte aldrig går över 12v med eller utan belastning.
Blir att byta någon av dom då, går det att enkelt kolla vilken man borde byta?
Är Laddningsrelä är samma som https://www.biltema.se/bil---mc/bilres ... 2000033462?
Ska undvika ryggskott också haha
#1503354
Lyser batteri/laddningslampan på din bil? Klart får du inte igång den så kanske svårt o se...men tänker när du hade igång bilen - lös den då? På min började batterilampan lysa dan efter den gått genom besiktningen och när jag mätte på batteriet med motorn igång var den bara uppe på typ 12 volt, med avstängd motor 11, 91 nåntinmg. Åkte till Volvo och de sa att de enbart bytte hela generatorn inklusive relät och kalaset skulle kosta 8.000:- riksdaler. Sanslöst!! :-( Gjorde då som du o kollade på Biltema o köpte deras laddn relä, tror det är den som du länkade till. Jag bara skrev mitt reg nr o köpte sen det som kom upp....Betydligt billigare än Volvo verkstans alternativ. Har för mej det finns 2 olika laddn relän beroende vilken årgång man har på bilen. Pain in the ass o ta bort generatorn men fanns bra utube videos o kolla på så det gick till slut. Men fick aldrig upp generatorn från motorn och orkade inte ta loss kylarfläkten så vände generatorn på sidan och sen vart det tror 3 st skruvar som relät satt fast med plus röd batterikabel som man var tvungen o lossa på generatorn. Tändspolarna som jag bytte köpte jag på V parts. Hoppas du får ordning på din bil! :-)
#1503406
Laddnings/batteri lampan är en indikator på att laddning och batteri fungerar. Ha alltid koll på att den lyser med tändning på. Gör den inte det får inte generatorn den "styrström" den behöver för att börja ladda. När väl motorn startat ska lampan vara släkt och då har man missat chansen och får motorstopp när batteriet tagit slut. Ofta är det "bara" kolen som är slut (brukar vara ett av dom) och då räcker det oftast att byta laddningsregulatorn som sitter bak på generatorn. Ganska enkel att byta och kostar c:a 300 - 400 kr på Biltema.
#1503414
Kopierat detta från en gammal tråd: Jag har valt att byta regulatorn med generatorn på plats i bilen. Detta för att behöva riva så lite som möjligt i bilen eftersom jag INTE är mekaniker ( har dock INTE tummen mitt i handen.)
Började givetvis med att koppla bort batteriet och lät bilen stå ett par timmar så innan jag började skruva.
På min bil sitter det ett lock på kortsidan av generatorn. Detta locket sitter med en 16? mutter överst, nedan för den sitter + kabelanslutningen med en 12? mutter och bakom kabel ytterligare en 12? mutter. In mot grenröret sitter en stjärnskruv och det är denna stjärna som är den trixiga biten, lyckades efter lite svordommar få bort även den.

Bort med locket och där bakom sitter regulatorn. Den sitter med tre stjärnskruvar hyffsat enkla att få bort.

Dit med nya regulatorn och sätt i hop i omvänd ordning.

Tillbaka med batteriet och mätte upp strömmen. Till min glädje var den 0A!!!

Startade bilen och mätte laddningen på tomgåmg = ca 14,5V

Det gick att byta regulatorn på plats, detta tog mig som inte är mekaniker och aldrig gjort det tidigare 45 minuter. Jag har ganska små händer vilket är till stor fördel för det är riktigt trångt att skruva där.
#1503875
sicnarf skrev: tis 28 jun 2022, 20:28 Kopierat detta från en gammal tråd: Jag har valt att byta regulatorn med generatorn på plats i bilen....
Jag gjorde exakt det här och nu får jag 13.8 på batteriet, bytte en tändspole och den ojämna tomgången försvann också.

Tack alla för era svar! Nu är det bara en kass servo och något jävla konstigt ventilljud från bakre delen av motorn kvar.... :bored:
#1503886
sicnarf skrev: sön 03 jul 2022, 13:01 Var det besvärligt att byta på plats?
Såg nu att jag ljög lite, jag gjorde inte exakt som ovan utan jag försökte det först men sista skruven på regulatorn satt hårt och jag började slita på den.
Så jag lossade på servopumpen, la den på motorn och sen tog jag loss generatorn. Medans den låg där nere lös så kunde jag vrida på den och komma åt sista skruven bättre, byte regulator och satt ihop allt.

De är trångt och bökigt, muttrar och bultar är i olika storlek men de var inte så farligt, tog väl 2-3h. Finns en massa bra videos på det men då tar dom oftast ut hela generatorn vilket verkar vara ett skitjobb.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]