Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svined
#1500637
Då ska vi se, köpt ett ”projekt ” för jag behövde bil med drag…
Bilen går inte på 1an’s cylinder, tänkte det vanliga: tändspole eller stift, så lätt var det inte…
Vid runt 3000 varv går den dock på alla.
Skiftat om stift, spolar och insprutare problemet kvarstår, ingen reaktion om man drar ut kontakterna i spridaren eller tändspolen.
Kollat tändningen och där är gnista på 1an så troligen inte kabelbrott.
Kompmätt och där är runt 11,5kg i både 1an o 2an.
Kamremen sitter rätt enl markeringar både fram och bak.
Bränsletryck runt 3,5kg.
Bytt vvt-ventilen då den la felkod.
Det är den ända felkod som skulle kunna påverka motorn, använt biltemas ”diagnosverktyg”
Fler tips?
#1500651
Har du komp och gnista så finns ju liksom bara bränsle kvar :-) Kollat kablaget till insprutaren? Men det borde iofs ge felkod..
Förresten, är du säker på att det fortfarande var 1:an som misstände när du skiftade insprutare?
Sen påstås det att det kan bli så mycket sot på insugsventiler att de kan fastna i halvöppet läge, det borde förstås märkas vid komp-prov men sådana problem kan tydligen komma och gå beroende på motortemperatur..
#1500666
Erik Å skrev: lör 28 maj 2022, 21:57 Har du komp och gnista så finns ju liksom bara bränsle kvar :-) Kollat kablaget till insprutaren? Men det borde iofs ge felkod..
Förresten, är du säker på att det fortfarande var 1:an som misstände när du skiftade insprutare?
Sen påstås det att det kan bli så mycket sot på insugsventiler att de kan fastna i halvöppet läge, det borde förstås märkas vid komp-prov men sådana problem kan tydligen komma och gå beroende på motortemperatur..
Nä det är väl lite där jag börjar köra fast ”allt funkar” bevisligen inte dock…
Har kört på starten med spridarna ute och man ser att där kommer från alla.
Ja det är 1an som inte hänger med på låga varv, har testat spraya startgas vid insuget men utan resultat.
Antingen ligger där en felkod som inte verktyget registrerar eller så är det ett mekaniskt fel helt enkelt.
Nä ang ventilerna så borde det visat sig vid kompprov men ja man vet ju aldrig, det som kvarstår nu är att plocka av insuget för att kolla så det inte är blockerat, känns oerhört långsökt dock.
#1500677
Erik Å skrev: sön 29 maj 2022, 08:31 Om du har provkört med losskopplad insprutare borde du definitivt fått en felkod, märkligt om den inte syns.. :-/
Passa på att inspektera ventilerna när du tar loss insuget

Såg att det ligger en felkod nu, ECM-3502 misfire, så troligen är det för att spridaren var avkopplad, ska t av spridarna nu och spraya startgas i hålet och se om den tänder
#1529146
Hur gick det? (Har nog ett liknande problem på första cylindern på en S80 - 2000) :-(
Spontant tänkte jag att det var tändspolen.
Det luktar fruktansvärt - vilket jag tolkar - kommer från katalysatorn.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]