Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500359
Så jag har precis fått igång en S80 från -99 som har gått en 32xxx mil. Allt i bilen verkar fungerar som det ska, men har nu stött på några el-fel här och där. Först så är bilen extremt svårstartad både kall som varm. När man väl har fått igång bilen så varnar den direkt över att motorn går varmt även om den stått kall över natten. Jag får även ett felmeddelande som klagar på en trasig positionslampa och går man ut och kollar så lyser alla ändå. Borde även notera att vänstra positionsljuset inte får någon ström från sin kontakt och är istället kopplad på samma strömkontakt som det högra positionsljuset.

Det konstiga kommer dock när man börjar köra bilen. Efter att man kört en kanske 10-20 meter så försvinner varningen om trasig lampa och överhettande motor, vilket även får temperaturmätaren i mätarhuset att gå ner till rätt läge. Har dock inte haft tid ännu att kolla felkoder, men ska kolla på det imorgon.

Kan det vara en temperaturgivare som får bilen svårstartad samt fel temperatur i mätarhuset? Kan det vara "osmart" att köra med bilen även om den ändå går ner till rätt temperatur efter några meter? Lampfelet är väll pga vänstra positionsljuset tar ström från den högra lampan, förstår dock inte varför varningen sedan försvinner när man väl kör.

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]