Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1523015
Jzäta skrev:
GLIZ skrev: ons 25 maj 2022, 10:51 Kolla motorbussningar.
Hade en S80 som gjorde så och det blav bara värre med tiden. Bytte den övre och nedre främre. Blev bättre men inte helt 100.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ett tag sen jag skrev! Men problemet är inte löst, bara bortglömt ett tag:) Men varför känns det inte i ratten vid 60-70 kmh utan bara över 80 kmh om det är motorbussningar? Borde det inte känns även i lägre hastigheter! Nu har jag fått pirr i gaspedalen också… man känner av det direkt man lägger foten på gasen, men blir mer när man kör fortare, då kan man känna det i golvet också! Vet inte om det är samma sak som känns i ratten, men behöver ju inte vara det!
Det va i mitt fall motorbussningar. Vibrationer i ratten kan också vara obalaserade hjul. Min S80 vibrerade inte bara i ratten. Hela bilen kunde vibrera när man kom upp i 80-90 och man va tvungen att stanna helt för att det skulle sluta. Det kom lite random, ibland och kunde dröja 0 - 5 dagar. Just hjulen är ofta boven när det vibrerar i ratten kring 80+. Det är då ett obalanserat hjul på grund av hastighet börjar vobbla om obalansen beror på max 10 gram ungeffär.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Jzäta
#1523619
Jonas_latt skrev: ons 14 dec 2022, 23:13 Slutar det när du släpper gasen?

Har du balanserat på samma ställe båda gångerna.? 10 gram känns knappt.
Men 20 känner du av.
Finns många maskiner som inte är kalibierade och visar fel.

Roadforcebalanserat både sommar och vinteruppsättning. Så däck och fälg har jag avskrivit.
av Jzäta
#1523620
VolvovänS80 skrev: mån 12 dec 2022, 18:52 Jag hade liknande vibrationer i ratten vid 80 km/h och uppåt. I mitt fall var det vänsterhjul fram där oket låg på mot skivan. Renoverade oket med ny kolv och nya belägg så försvann alla vibrationer.
Men hade du också vibrationer i stolarna fram och även delvis i golvet eller bara i ratten?
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]