Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1503122
dieselkenneth skrev: ons 01 jun 2022, 22:00 .. Samtidigt med kopplingsbytet bytte jag främre fästet som går från växellådan till ramen som var helt slut till ett med polyrytenbussninga.
Är inte polyuretanbussningar kända just för att släppa igenom vibrationer när de blir stenhårda i kyla.. ?
#1503314
Hur ser dina bromsskivor ut där fram? Finns det en kant längst ut kan de generera vibrationer som känns i ratt samt framvagn. Inte det första man tänker på men har haft tidigare bilar där detta var problemet och byte av bromsskivor fram löste alla problem. Faktiskt är det ngt som jag själv måste göra på min S60 - 02 då vibrationer dyker upp vid just mellan 80 - 100 km/h, visserligen kör jag på eftermarknadsfälgar med navringar men byter jag till original 16# blir vibrationerna ngt mindre men byte av skivor fram blir det ändå nu i sommar då jag bytt de bakre nyligen. Nya skivor kostar ju inte så mycket och är värt besväret om inte annat :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503928
Prophetone skrev:Hur ser dina bromsskivor ut där fram? Finns det en kant längst ut kan de generera vibrationer som känns i ratt samt framvagn. Inte det första man tänker på men har haft tidigare bilar där detta var problemet och byte av bromsskivor fram löste alla problem. Faktiskt är det ngt som jag själv måste göra på min S60 - 02 då vibrationer dyker upp vid just mellan 80 - 100 km/h, visserligen kör jag på eftermarknadsfälgar med navringar men byter jag till original 16# blir vibrationerna ngt mindre men byte av skivor fram blir det ändå nu i sommar då jag bytt de bakre nyligen. Nya skivor kostar ju inte så mycket och är värt besväret om inte annat :-)
Mmm.
Men jag är inne på motorfästena fortfarande. Vibrationerna kommer vid färd om jag kommer ihåg rätt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1504138
." Vibrationerna kommer vid färd om jag kommer ihåg rätt." Jo men precis - det var så jag menade, inte vid inbromsning. Har fortfarande inte bytt mina bromsskivor fram utan enbart klossar från Skruvat då de verkar vara lite större än de jag hade på tidigare. Nu efter ca hundra mils körning har kanten längst ut på skivorna blivit nerslipade sas och det mesta av mina vibrationer har försvunnit, iaf minskat påtagligt. Vid tomgång har jag forfarande grova vibrationer i ratten men de kommer från övre motorfästet som jag bytte till den där gula polyteren nånting.. :P Står ut med detta då vibrationerna försvinner så fort bilen rullar igång.
av Jzäta
#1522476
GLIZ skrev: ons 25 maj 2022, 10:51 Kolla motorbussningar.
Hade en S80 som gjorde så och det blav bara värre med tiden. Bytte den övre och nedre främre. Blev bättre men inte helt 100.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ett tag sen jag skrev! Men problemet är inte löst, bara bortglömt ett tag:) Men varför känns det inte i ratten vid 60-70 kmh utan bara över 80 kmh om det är motorbussningar? Borde det inte känns även i lägre hastigheter! Nu har jag fått pirr i gaspedalen också… man känner av det direkt man lägger foten på gasen, men blir mer när man kör fortare, då kan man känna det i golvet också! Vet inte om det är samma sak som känns i ratten, men behöver ju inte vara det!
av Jzäta
#1522477
stranglefoot skrev: lör 28 maj 2022, 13:42
lennarte skrev: ons 25 maj 2022, 22:07 Har ingen erfarenhet av dessa bilar. Men jobbat en del med 340/360 "på del tiden" och där blev lätt "slitmärke" efter kulorna i drivaxel knutarna. Det kändes i sätet. Men då var ju dessa drivande.
Det problemet har jag varit med om på volvo v50. Diffusa vibrationer som slutligen kunde härledas till slitmärken i en av innerknutarna. Bytte hela den drivaxeln och problemet var borta.
Fick du mer vibrationer vid gaspådrag? Jag upplever inte att jag får det, det är därför jag blir osäker på om det är en drivaxel. För mig är det lika mkt när jag ligger på konstant fart och inte märkbart mer vid gaspådrag!
av Jzäta
#1522478
Prophetone skrev: mån 27 jun 2022, 16:30 Hur ser dina bromsskivor ut där fram? Finns det en kant längst ut kan de generera vibrationer som känns i ratt samt framvagn. Inte det första man tänker på men har haft tidigare bilar där detta var problemet och byte av bromsskivor fram löste alla problem. Faktiskt är det ngt som jag själv måste göra på min S60 - 02 då vibrationer dyker upp vid just mellan 80 - 100 km/h, visserligen kör jag på eftermarknadsfälgar med navringar men byter jag till original 16# blir vibrationerna ngt mindre men byte av skivor fram blir det ändå nu i sommar då jag bytt de bakre nyligen. Nya skivor kostar ju inte så mycket och är värt besväret om inte annat :-)
Skivorna runt om var helt nya när jag köpte bilen. Nu har dom gått kanske 500 mil. Från Biltema dock. Hade dom inte varit det så skulle jag släppa det helt men dom kan ju vara lite skeva och att det skapar vibrationerna. Inga vibrationer vid inbromsning!
#1522981
Jag hade liknande vibrationer i ratten vid 80 km/h och uppåt. I mitt fall var det vänsterhjul fram där oket låg på mot skivan. Renoverade oket med ny kolv och nya belägg så försvann alla vibrationer.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]