Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jzäta
#1500332
lennarte skrev: ons 25 maj 2022, 17:00 Känns det i sätet är det ofta i drivlinan bak. Typ kardanaxel, drivaxlar, knutar, kors(?) och liknande. Vet ej hur det känns om bussningar bak felar, men kan säkert kännas i sätet det också. Drivaxlar fram känns i ratten.
Jo jag tänker så också. Men det blev ingen skillnad när kardanstången togs bort. Så knutkors i kardan är det inte. Borde då inte heller vara drivaxlar bak, men drivaxlarna snurrar ju även om dom inte driver när kardan är borta så det kan ju vara dom. Men jag har ju också vibrationer i ratten. Visst det kan ju vara typ motorfästen som ger vibrationer i ratten och drivaxlar bak som ger i stolen.
#1500347
Har ingen erfarenhet av dessa bilar. Men jobbat en del med 340/360 "på del tiden" och där blev lätt "slitmärke" efter kulorna i drivaxel knutarna. Det kändes i sätet. Men då var ju dessa drivande.
av Jzäta
#1500370
lennarte skrev: ons 25 maj 2022, 22:07 Har ingen erfarenhet av dessa bilar. Men jobbat en del med 340/360 "på del tiden" och där blev lätt "slitmärke" efter kulorna i drivaxel knutarna. Det kändes i sätet. Men då var ju dessa drivande.
Ok får kolla det. Känns bara som att det inte borde hända så snabbt, bara gått 14000 mil. Men vem vet!
#1500374
Är detta en AWD och/eller manuell bil ?
Känns vibrationerna kopplade till acceleration, alltså vibrerar mer när du trycker på gasen ?
Kan du på ett säkert sätt stänga av motorn och bara frirulla utför en lång backe för att se om ljudet är kopplat till motorvibration. hastigheten måste vara den du normalt upplever ptoblemet i.
#1500610
lennarte skrev: ons 25 maj 2022, 22:07 Har ingen erfarenhet av dessa bilar. Men jobbat en del med 340/360 "på del tiden" och där blev lätt "slitmärke" efter kulorna i drivaxel knutarna. Det kändes i sätet. Men då var ju dessa drivande.
Det problemet har jag varit med om på volvo v50. Diffusa vibrationer som slutligen kunde härledas till slitmärken i en av innerknutarna. Bytte hela den drivaxeln och problemet var borta.
av Jzäta
#1501031
Greffel skrev: tor 26 maj 2022, 09:19 Är detta en AWD och/eller manuell bil ?
Känns vibrationerna kopplade till acceleration, alltså vibrerar mer när du trycker på gasen ?
Kan du på ett säkert sätt stänga av motorn och bara frirulla utför en lång backe för att se om ljudet är kopplat till motorvibration. hastigheten måste vara den du normalt upplever ptoblemet i.
AWD. Automat. Tycker ev att vibrationerna tilltar lite när jag gasar men finns där vid konstant fart. Svårt att veta om det är drivaxlarna fram eller bak i så fall. Flera mekaniker som tänker drivaxel fram, ingen tror på drivaxlarna bak. Så det blir väl till att byta fram i så fall. Stänga av motorn har jag inte testat, obehagligt att stänga av i typ 80-100km/h... har man ens servon kvar när man gör det??
av Jzäta
#1501033
stranglefoot skrev: lör 28 maj 2022, 13:42
lennarte skrev: ons 25 maj 2022, 22:07 Har ingen erfarenhet av dessa bilar. Men jobbat en del med 340/360 "på del tiden" och där blev lätt "slitmärke" efter kulorna i drivaxel knutarna. Det kändes i sätet. Men då var ju dessa drivande.
Det problemet har jag varit med om på volvo v50. Diffusa vibrationer som slutligen kunde härledas till slitmärken i en av innerknutarna. Bytte hela den drivaxeln och problemet var borta.
Pratade med en erkänt duktig volvomekaniker som sa att fettet ibland försvinner och att drivaxeln går torrt, kanske är så man får slitmärken? Tror nästa steg blir att byta drivaxlarna fram.

Hade du vibrationer både i ratt och stol?? Vilka hastigheter? Bara vid gaspådrag eller vid jämn fart också?
#1501045
Kolla över motorfästena en gång till. I samband med kopplingsbyte fick jag otrevliga vibrationer i bilen, på låga varv känndes det som man satt på en gammal buss som gick på tomgång och allt skakar. Samtidigt med kopplingsbytet bytte jag främre fästet som går från växellådan till ramen som var helt slut till ett med polyrytenbussninga. Tänkte fan måste man ta ner lådan igen men började misstänka fästet istället. Tog bort det och startade motorn (körde inte) och alla vibrationer var borta satte tillbaka det gamla staget och allt var ok. Det nya staget var alldeles för styvt.
av Jzäta
#1501059
Man funderar ju lite om det här är som att försöka fånga sin egen skugga!! Att det är ett omöjligt projekt!! Till er som haft den här modellen… är eran erfarenhet att dom här bilarna kan bli fria från vibrationer?? Jag har två stycken, båda har vibrationer!!
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503099
Jzäta skrev:
GLIZ skrev: ons 25 maj 2022, 10:51 Kolla motorbussningar.
Hade en S80 som gjorde så och det blav bara värre med tiden. Bytte den övre och nedre främre. Blev bättre men inte helt 100.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Har också tänkt på det, men dom säger att dom ser bra ut!
Ser bra ut. Det gör ett mögligt bröd också dagen innan det nästan kryper ut själv.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]