Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jzäta
#1500278
Har en xc70 2,5 T från 2005. Gått 14000 mil. Har vibrationer i ratten och i stolen vid jämn fart från 70 kwh/h och uppåt. Inga våldsamma saker men tillräckligt för att det ska irritera och störa. Fälg och däck är balanserar två ggr och även bytt till annan uppsättning. Bara originalfälgar. Ingen skillnad. Nu är den inne på Volvo. Det man gjort innan på annan verkstad är att plocka mellanaxeln, ingen skillnad. På Volvo har man nu bytt ett hjullager fram, ingen skillnad. Man bytte då länkarmsbussningarna fram, ingen skillnad. Nu vill man byta dämpare bak vilket jag är osäker på om jag tror på. Eftersom det inte blir mer vibrationer vid gaspådrag så tror dom inte på drivaxlar. Motorfästen ser tydligen bra ut.

Har ni några tips?
Senast redigerad av 3 Jzäta, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1500292
Kolla motorbussningar.
Hade en S80 som gjorde så och det blav bara värre med tiden. Bytte den övre och nedre främre. Blev bättre men inte helt 100.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Jzäta
#1500295
sicnarf skrev: ons 25 maj 2022, 09:54 Har inga tips. Är dock lite nyfiken. Vad har detta kalas på Volvo kostat totalt för dig?
Mellanaxel plockades av en annan verkstad, inte så dyrt. Hjullagret satte dom tillbaka det gamla eftersom vibrationerna inte försvann med det nya. Länkarmsbussningar är det jag betalat för och felsökning hittills. Men med nya dämpare bak så lär det dra iväg!
av Jzäta
#1500296
GLIZ skrev: ons 25 maj 2022, 10:51 Kolla motorbussningar.
Hade en S80 som gjorde så och det blav bara värre med tiden. Bytte den övre och nedre främre. Blev bättre men inte helt 100.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Har också tänkt på det, men dom säger att dom ser bra ut!
#1500301
Har du gjort Road Force balansering? Enda sättet att säkert veta att däck och fälg är ok. Sen kollar man att fälgen centrerar på navet utan märkbart glapp. Blott 0.1mm offset motsvarar ca 7 gram balanseringsvikt.. :-/
av Jzäta
#1500306
Erik Å skrev: ons 25 maj 2022, 12:06 Har du gjort Road Force balansering? Enda sättet att säkert veta att däck och fälg är ok. Sen kollar man att fälgen centrerar på navet utan märkbart glapp. Blott 0.1mm offset motsvarar ca 7 gram balanseringsvikt.. :-/
Två uppsättningar originalfälgar och däck har provats. Har två stycken xc70 av samma årsmodell och den andra har inga vibrationer med fälgarna vi provat så det är inte det. Däckfirman som balanserat gör också road force, men tyckte inte det var nödvändigt!
#1500313
Känns det i sätet är det ofta i drivlinan bak. Typ kardanaxel, drivaxlar, knutar, kors(?) och liknande. Vet ej hur det känns om bussningar bak felar, men kan säkert kännas i sätet det också. Drivaxlar fram känns i ratten.
av Jzäta
#1500331
Erik Å skrev: ons 25 maj 2022, 16:55 Är du säker på att du inte bara visat att den andra bilen är bättre på att dämpa vibrationer från orunda däck? :-D
Äh okej nu du har nog rätt... :P
Vore riktigt jobbigt om du har rätt😬 Men då ska jag ha otur eftersom det är två olika uppsättningar och som dom inte kunnat se nån ”orundhet” på.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]