Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vrmlnd
#1500082
Tjenare, förmodar att kamremmen kuggat på V70XC:n. Motorn går att vrida cirka 1/4 varv för hand, sedan tar det stopp, men går att vrida tillbaka. Min gissning är att kamremmen kuggat och att en ventil är ivägen..

Bakgrund: bilen startade inte efter att ha stått på tomgång under felsökning av ett kylvätskeläckage. Något slags ljud hördes vid startförsöket, men inget jättedramatiskt. Senare betedde sig motorn komplöst, startmotorn gick väldigt lätt. Tänkte att det var oljefilmen som sköljts bort av det misslyckade startförsöket. Jag fyllde olja i cylindrarna, ryckte spridarkontakterna men lyckades inte få någon komp. Till slut ledsnade jag och körde startmotorn i intervaller om 45 sek i ett par minuter - för eller senare skulle den ju bygga komp och hoppa igång.. Tyckte det lät som att motorn var på g, men sen tog det stopp.. Nu är det som jag beskrev ovan. Startmotorn är demonterad för att kolla så inte den brände fast eller något for ner i svänghjulet.

Fråga: Hur nollar man motorn när den inte går att rotera för hand? Planen är att flytta veven mot noll med remmen demonterad och när den tar stopp rotera den kamaxel vars ventil står fel en bit för att frigöra den. Vad ska jag tänka på? Tänker jag rätt när jag antar att det finns ett läge där det går att få i tolkarna fast att det inte är rätt - hur gör jag för att undvika det?

Slutligen - är det ens värt jobbet eller är motorn eller åtminstone toppen skrot ändå??

Tack
Användarvisningsbild
av frasse4
#1500091
Kamremmen kuggade över när jag körde på startmotorn på min 960 med b6304 och då blev toppen skrot, så det krävs inte mycket
av vrmlnd
#1500150
frasse4 skrev: mån 23 maj 2022, 16:59 Kamremmen kuggade över när jag körde på startmotorn på min 960 med b6304 och då blev toppen skrot, så det krävs inte mycket
Aj då, hade du liknande symptom som jag?
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]