Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500038
Jag har ägt min XC70 i snart två år och det är min första bil. När jag köpte den så reagerade jag inte på om växellådan bråkade. En månad efter jag köpte den så fick jag första felet. Då släppte jag gasen och började bromsa hårt inför en rondell till kanske 20km/h och sen släppte bromsen för att återgå till att gasa. Motorn varvade upp men det var som att man var i neutral växel. Jag varvade till kanske 4000 rpm tills den helt plötslig slog i växeln och hela bilen ryckte till. Hela förloppet tog kanske 5 sekunder.

Min gissning är att den hoppar över till neutral växel om man bromsar hårt och att den då behöver lägga i en växel när man börjar gasa igen. Efter det har jag märkt liknande problem. Främst att jag kan framkalla problemet om jag gör samma sak. Det är ett kännbart ryck när den går över till neutral och jag låter den alltid göra det nu och stannar helt eller rullar tills jag känner att den slår i växeln igen innan jag börjar gasa.

Men utöver det så när man bromsar in vanligt eller motorbromsar ner till 20-30km/h så är det ett kännbart ryck när den går ner i 1a eller 2a växeln och samma när man ska gasa upp. Den liksom slår i växen som att RPM inte matchar. Inga problem vid högre växlar dock.

Över dessa två år har jag även haft 3-4 tillfällen där när jag startar bilen och sätter i växeln så är det som att växeln inte går helt i. Ungefär som att man håller halvt ner kopplingen på en manuell bil. Gasar du så varvar motorn som att den är i neutral men du rör dig sakta framåt, eller bakåt om du har i backen. Ju mer du gasar ju snabbare rör dig dig tills man kommer upp i kanske 5-10km/h och då går växeln i helt och du återgår till normal drift. Jag har testat stänga av bilen och sätta på den, har testat lägga i backen, neutral, drive och manuellt växla upp och ner men det är exakt likadant. Även Park vägrar läggas i. Enda lösningen är att man gasar tills man rullar snabbt nog men får vara försiktig så man släpper gasen innan den tar i för annars blir det en stor smäll när den tar tag.

Jag har haft bilen på verkstad som valde att flusha växellådan och resetta datorn i den. Efter det funkade den skitbra i ungefär 2v innan problemen sakta kom tillbaka. Det var ett år sedan ungefär och igår fick jag åter igen problem när jag startade och hade svårt att ta mig där ifrån, men sedan igen även efter 10min när jag sakta motorbromsade inför en rondell och då kom två varningar upp på displayen. "Växelåda service snarast" samt "DSTC serv. erfordras". Gick dock köra vidare utan problem.

Bägge varningarna försvann efter omstart av bilen och jag hade inga problem efter det. Det är absolut ingen skillnad om det är +20 eller -20 ute. Den beter sig exakt likadant.

Då det är så sporadiska problem så har jag istället försökt lära mig att undvika dom än att ta den till verkstan igen. Men känner att jag inte riktigt kan lita på bilen längre när den även börjar få problem direkt vid start. Jag har sökt runt lite men inte hittat någon med exakt samma fel. Läst om några som haft ryckig växling som löst det med uppdatering av mjukvara, men även andra vars växellåda bara slirar efter några minuter p.g.a för lågt tryck för att oljan blivit rinnande eller igenkloggat filter.

Planen är att ta den till verkstan igen inom kort men om någon har en idé om vad det kan vara för fel så är jag väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Det var mycket dyrare än jag hade tänkt mig att äga en 2 ton dieselbil, dels p.g.a miljöskatten och diesel höjningen men även alla problem den har. Det är dock en otroligt skön bil att åka med.
#1500114
Hur många mil har denna skönhet gått och har den vart någorlunda omhändertagen. Svart olja eller röd klar och fin :) ?
#1500158
KalleJ skrev: mån 23 maj 2022, 01:43 viewtopic.php?t=52837

Ny låda, ventilpaket eller solenoid som gäller antagligen.
Tack för den tråden. Det känns som ett liknande problem. Har en inbokad tid till verkstan nästa vecka och bad dom då kolla upp ventilerna och solenoiderna.

Jag har bara haft bilen i två år och har kört väldigt lugnt med den. Jag kollade upp tidigare ägaren innan jag köpte den och det var en 60+ som använde den för åka ut i naturen och ta bilder. Väl dokumenterad historik om service etc och såg ingenting som stack ut. Den har gått 32k mil ungefär men har troligtvis bara körts långa mil här uppe i Norrland.

När dom sköljde lådan sa dom ingenting om färgen. Enda dom kommenterade var låga glycolhalten i kylarvätskan då det lätt kan bli -20 här uppe.
#1501074
Nu har jag ingen aning om vilken låda du har men min (S80-07 har en TF80) betedde sig som du beskriver. Jag ringde upp Volvo för att kolla service och om det fanns historik som jag borde veta och passade på att fråga vad dom trodde det var för fel. Lådan var sköljd 3000mil innan jag köpte bilen privat av en äldre man, fick den billigt eftersom lådan var slut enligt Volvo. Volvo avrådde köp och gav muntligen ett kostnadsförslag på 60kkr för byte av låda.
Jag hade även problemet att lådan inte drev efter en lång sugande sväng.
Började med att fylla på 2dl olja med klart förbättring, fyllde på med 2dl till, nu fick jag problem bara vid enstaka tillfällen, +2dl till, nu var den "normal", summa 8dl tillförd olja.

Nu var jag lite orolig att oljan hade blivit dålig så jag sköljde lådan igen efter att ha kört den 1000 mil.

Riktigt nöjd med resultatet, när det är kallt så tycker jag växlingen mellan 2-3 är mindre mjuk än resten av växlingarna.
Inte minsta tillstymmelse till dunk när jag gasar upp från stillastående efter att ha bromsat in till en korsning.
Tänkte byta ventil paketet och/eller låda innan jag började fylla på olja, så nöjd med att det "bara" var oljenivån som var problemet.
Kort därefter bytte jag batteriet, kan faktiskt ha blivit ännu bättre efter det.
Screenshot_2022-06-02-11-06-30-47_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Screenshot_2022-06-02-11-06-30-47_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg (25.3 KiB) Visad 915 gånger
Bilagan Screenshot_2022-06-02-11-06-30-47_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg finns inte längre
#1502380
Fick äntligen tillbaka bilen i måndags och har kört några dagar och det verkar som dom fixade problemet. Det visade sig vara ett läckage och dom bytte oljekylare, ledningar och o-ring. Varför det inte upptäcktes vid första besöket vet jag inte, men då sköljdes lådan och ny olja fylldes på. Det förklarar varför den funkade bra i 2v innan problemet kom tillbaka. Nu växlar den jättefint!
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]