Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500115
Det är inte helt riskfritt.. :P
Men som sagt, lite klapper i dreven är helt normalt på dessa bilar. Det är som att det kommer och går över tid. Nu är min rätt tyst,
den klapprade rejält för några år sen. När jag tänker efter var det kanske innan kopplingsbytet då verkstan även bytte olja i lådan..
#1500116
Erik Å skrev:Det är inte helt riskfritt.. :P
Men som sagt, lite klapper i dreven är helt normalt på dessa bilar. Det är som att det kommer och går över tid. Nu är min rätt tyst,
den klapprade rejält för några år sen. När jag tänker efter var det kanske innan kopplingsbytet då verkstan även bytte olja i lådan..
Sant, o min har gått 37k mil så...men dock bara 3 ägare o alltid servad. Men när ska man lämna in den ? :) Ska jag kanske avvakta ett tag kanske.
Fick offert från Autoexperten på byte av urtrampningslager ..... 11k o då köper jag del.
#1500118
Drevklappret skulle faktiskt kunna vara årstidsberoende, när det börjar bli sommartemperaturer så blir lådan betydligt varmare och oljan tunnare.. Man kanske inte ens hör det på vintern då oljan är tjockare.
Jag tror att man får försöka stå ut med att gamla bilar har lite oljud för sig. Min v70 passerar snart 58k, bara 67 mil kvar :-D
Går helt perfekt men ska få nya bromsok bak i veckan.. vad gör man inte för att spara soppa..
#1500124
Erik Å skrev:Drevklappret skulle faktiskt kunna vara årstidsberoende, när det börjar bli sommartemperaturer så blir lådan betydligt varmare och oljan tunnare.. Man kanske inte ens hör det på vintern då oljan är tjockare.
Jag tror att man får försöka stå ut med att gamla bilar har lite oljud för sig. Min v70 passerar snart 58k, bara 67 mil kvar :-D
Går helt perfekt men ska få nya bromsok bak i veckan.. vad gör man inte för att spara soppa..
Ja, det kan stämma det du säger då vi har haft det jättevarmt ett par dagar.

Jätte tack för info.
#1500153
FredoFrance skrev: mån 23 maj 2022, 20:06 Ja, det kan stämma det du säger då vi har haft det jättevarmt ett par dagar.
Sen funderar jag om det klappret kan hänga ihop med hur EP-tillsatser i transmissionsolja fungerar, de bygger på bl.a. MoSO2 som förenar sig med stålet i kugghjulen och bygger upp en slittålig yta. Jag har tyckt mig märka på andra bilar jag haft att om man åkt t.ex. en 100-mil långtur så känns lådan glapp och sliten men efter någon vecka återhämtar den sig och blir tyst och tight igen. Skulle det kunna bero på att man sliter ner EP-skiktet och sen tar det lite tid innan det byggs upp igen?

Att dreven klapprar vid friläge, tomgång och stillastående beror på lådans konstruktion (sök på Volvo M56 transmission på youtube); några av synkroniseringsringarna sitter på ingående axeln precis som man kan förvänta sig men några är flyttade till utgående axeln för att få lådan kompakt. Följden blir att dessa drevpar roterar även då man står still med friläge i. På tomgång så pulserar vevaxelns hastighet under kompressions- och expansionsfas, svänghjulet blir helt enkelt för litet för att jämna ut pulsationerna på lågt varvtal (de äldre bilarna har inte dubbelmassesvänghjul, gudskelov :-D ) Och sen finns ett oundvikligt litet glapp mellan dreven (och även i synkringarna) och pga varvtalspulsationerna kommer dreven att slå i detta glapp.
Slutsats: klappret är en följd av konstruktionen. Sen blir det ju inte bättre med ökande slitage så att säga :-D
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]