FredoFrance skrev: ↑mån 23 maj 2022, 20:06
Ja, det kan stämma det du säger då vi har haft det jättevarmt ett par dagar.
Sen funderar jag om det klappret kan hänga ihop med hur EP-tillsatser i transmissionsolja fungerar, de bygger på bl.a. MoSO2 som förenar sig med stålet i kugghjulen och bygger upp en slittålig yta. Jag har tyckt mig märka på andra bilar jag haft att om man åkt t.ex. en 100-mil långtur så känns lådan glapp och sliten men efter någon vecka återhämtar den sig och blir tyst och tight igen. Skulle det kunna bero på att man sliter ner EP-skiktet och sen tar det lite tid innan det byggs upp igen?
Att dreven klapprar vid friläge, tomgång och stillastående beror på lådans konstruktion (sök på Volvo M56 transmission på youtube); några av synkroniseringsringarna sitter på ingående axeln precis som man kan förvänta sig men några är flyttade till utgående axeln för att få lådan kompakt. Följden blir att dessa drevpar roterar även då man står still med friläge i. På tomgång så pulserar vevaxelns hastighet under kompressions- och expansionsfas, svänghjulet blir helt enkelt för litet för att jämna ut pulsationerna på lågt varvtal (de äldre bilarna har inte dubbelmassesvänghjul, gudskelov
) Och sen finns ett oundvikligt litet glapp mellan dreven (och även i synkringarna) och pga varvtalspulsationerna kommer dreven att slå i detta glapp.
Slutsats: klappret är en följd av konstruktionen. Sen blir det ju inte bättre med ökande slitage så att säga