Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499989
Hej, idag började jag att höra ett konstigt tickade / klickande ljud, framförallt under bilen, men även runt generatorn.
Det har inte låtit så innan, det enda jag gjort är att jag drog en släpvagn idag.

Man hör tydligt dom 3-4 sista sekunderna av klippet.


Jag skickar en länk till min Drive....

Tack för svar.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
#1500017
Blir det nån skillnad om du trampar ner kopplingen? För det är väl en manuell..? ;-)
Det påminner lite om det klassiska drevklappret i växellådan, isåfall hörs det mest ute i vänster hjulhus och under bilen och blir heltyst då man frikopplar.
#1500093
Knackande i dreven är tydligen normalt, men kolla att det är tillräckligt med olja i lådan.
Låter mer då lådan är varmkörd så oljan blir tunn plus att man stått stilla ett tag så oljan rinner ner i slutväxeln. Det är den som spolar runt oljan över dreven sen när man rullar..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1500095
Erik Å skrev:Knackande i dreven är tydligen normalt, men kolla att det är tillräckligt med olja i lådan.
Låter mer då lådan är varmkörd så oljan blir tunn plus att man stått stilla ett tag så oljan rinner ner i slutväxeln. Det är den som spolar runt oljan sen när man rullar..
Kanske lika bra att byta all olja i lådan då om man ändå ska vara där o peta.

Tack
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]