Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499749
Min V70 2,4D -06 har en plastlucka på insugsröret (vid friskluftsintaget i grillen) som öppnas och stängs av något som liknar en termostat. Har inget foto i nuläget så ska försöka beskriva vad jag menar:

Denna termostat sitter monterad i en liten box på sidan av insugsröret. Termostaten är kopplad via en metallpinne till plastluckan på insugsröret. När denna lucka är öppen så drar motorn luft från både motorrummet och grillen. Är luckan stängd så drar den endast luft från grillen.

Hittade en tråd I ett engelskt forum där någon hade frågat något liknande, men om jag kommer ihåg rätt fanns inga direkta detaljer bland svaren mer än att luckan ska öppnas i kallt väder och att den på engelska verkar kalls för "snow guard" eller "snow valve". Med den infon misstänker jag att termostaten på min måste vara kass eftersom luckan alltid är öppen oavsett temperatur. Motorn drar därför alltid luft från motorrummet, så jag har nu kopplat bort armen som öppnar och stänger så att luckan förblir stängd och motorn därmed drar luft från grillen istället.

Är det någon som vet mer detaljerat vad syftet med denna lucka är, och vid vilka temperaturer den ska öppnas/stängas?

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]