Sida 1 av 1

Nollning kamrem V 70 2003

Postat: ons 18 maj 2022, 09:51
av Alfp
Har frågor till er på detta Volvo forum.
har för avsikt att byta kamrem V pump mm. Detta är utfört en gång tidigare, då på en verkstad i Solna.
Har märkningen på kamdrev synkade tycker jag, men vevaxeln ligger några grader efter? Har kört så i 12 000 mil och 12 år Bilen går bra men har lite sotiga stift (men det kan ju bero på att annat)
Visar bilder på Nollningen.
Bild 3 är ju kamdreven (jag har målat på vit Tipex för att det skall synas bättre)Bild
Bild 2 är vevakel med remskiva Bild
Bild 1 är markering på motorblock Bild
Hur gör jag skall jag vrida vevaxeln "rätt"? Eller skall jag fortsätta med det som var?

Re: Nollning kamrem V 70 2003

Postat: ons 18 maj 2022, 13:40
av Alfp
Märket som jag markerade på motorblocket är fel, ÖD ligger ca 20 mm åt V i bild.

Re: Nollning kamrem V 70 2003

Postat: ons 18 maj 2022, 14:48
av Marlboroman
Volvo har blandat lite mellan åren exakt vad som är 0 om man går efter kuggarna på drevet till kamremmen. Så det är inte säkert att den står fel. Men det kan vara svårt att se ovanifrån. Bäst ser man ju om man plockar bort remskivan till aggregatremmen.

Står märket på oljepumpen mot en kuggtopp eller dal?

Re: Nollning kamrem V 70 2003

Postat: ons 18 maj 2022, 21:54
av Storfot
Du kan inte dra några slutsatser utifrån märkningen, det beror helt på den som gjort förra bytet. Ska du vara säker på att få det rätt så är det kamlåsningsverktyg som gäller. Om bilen går bra och du tänker "fuska" så sätt den nya remmen likadant som den gamla.