Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blubb7
#1499515
Hej,

Bilen började larmade att den saknade oljetryck och jag såg att det läckt ut massa olja undertill så jag tog den till närmaste verkstad.

De säger att oljereturen blivit igensatt och det därmed blivit övertryck vilket pressat ut oljefilterbehållaren. De ska ha provat att sätta tillbaka behållaren och samma sak ska ha skett. De säger att oljepumpen och kamremssats behöver bytas ut vilket skulle kosta minst 11-12k (ska få mer exakt pris).

Låter allt rimligt? (Ev. blir det skroten)
Det är en V70N T5 2001
#1499531
Jag antar att det är kanalen oljan från behållaren till vevhusventilationen dem menar är igensatt. Det kan mycket väl så vara, det är ett inte ovanligt problem. Och då kan oljetrycket försvinna. Så långt kan jag hålla med, men sen...

Att oljepumpen och kamremmen behöver bytas för att vevhusventilationen är igensatt vilket väl är det tänkbara problemet är ren och skär lögn.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499535
Marlboroman skrev:Jag antar att det är kanalen oljan från behållaren till vevhusventilationen dem menar är igensatt. Det kan mycket väl så vara, det är ett inte ovanligt problem. Och då kan oljetrycket försvinna. Så långt kan jag hålla med, men sen...

Att oljepumpen och kamremmen behöver bytas för att vevhusventilationen är igensatt vilket väl är det tänkbara problemet är ren och skär lögn.
MmmBild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Blubb7
#1499544
Marlboroman skrev: tis 17 maj 2022, 21:19 Jag antar att det är kanalen oljan från behållaren till vevhusventilationen dem menar är igensatt. Det kan mycket väl så vara, det är ett inte ovanligt problem. Och då kan oljetrycket försvinna. Så långt kan jag hålla med, men sen...

Att oljepumpen och kamremmen behöver bytas för att vevhusventilationen är igensatt vilket väl är det tänkbara problemet är ren och skär lögn.
Oljetrycket har väl försvunnit efter att oljefilterbehållaren åkt av gissar jag om det stämmer som verkstan säger. Dock körde jag en bit efter fyllt på massa olja, fick inga varningar från bilen då men det fortsatte ju läcka.

Jag gissar att kamremmen bör bytas mtp att den fått massa olja på sig, behöver den tas av för byte av delar?

Vad gör man vid igensatt vevhusventilation? Är det inte via turbon oljereturen kommer?
av KalleJ
#1499545
Varför byta kamrem på en bil som gått med lågt oljetryck? Vad är de för verkstad egentligen? Märkesverkstad va?
Fixa oljeproblemet (helst utan byte av pump) sen kan man tänka på kamremmen, ny pump osv om motorn fortfarande är i bra skick.

Hur tog du den till verkstaden?
Turbon har en oljeretur.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499547
Oljan på remmen går att skölja bort. Remmen i sig är det inget fel på. Åldern på den är vad den är och kan vara dags för ett byte snart kanske. Vevhusventilation ska du byta.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1499548
Hade behållaren oljefiltret i skjutits loss av vevhustrycket hade bilen stått på skroten redan. Och det hade dessutom inte gått att sätta tillbaka den. Och det hade inte räckt att fylla på olja för att få tillbaka oljetrycket. Så alltså bör det vara behållaren till vevhusventilationen dem pratar om.

Kamremmen måste bort om man ska byta oljepump. Men eftersom den bygger upp tryck så pass att det fortsätter läka så behövs inte det med väldigt stor sannolikhet.

Vid igensatt vevhusventilation så rengör man oljefällan (eller byter) och eventuellt rengör kanalerna in i blocket beroende på hur illa det är. I värsta fall kan man behöva ta ner tråget för att göra ren den oljereturen.

Oljereturen kan betyda flera olika saker. Det finns en retur från toppen, en från turbon och en från vevhusventilationen. Oljereturen på turbon är väl vanlig källa till läckage. Men mest för att packningarna ger sig över tid pga värme. Och visst kan den returen sätta igen, men då blåryker det och bilen kommer inte gå som den ska.
av Blubb7
#1499560
Det är en liten verkstad, tyvärr pratar han inte jätte bra svenska så kan blivit något missförstånd, har dock frågat 2ggr. Bilen tog sig dit med egen maskin.

Har senaste månaderna vid ett par tillfällen känt en lukt i bilen som luktar typ varm maskin (varm olja?), kanske relaterat?

Vad skulle byta av vevhusventilation kosta ungefär?
Synd att man inte rengjort den...
#1499609
Kostnad för genomgång av vevhusventilationen varierar en hel del beroende på vem som gör den och hur illa det är. Måste tråget ner för att göra ren den kanalen så rinner timmarna iväg och det kan bli dyrt. Det är ju dock inget man vet förens man plockar bort burken till vevhusventilationen.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]