Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1499312
Hej,

Någon som har erfarenhet av olika däck och ljudnivå på XC70?

Bränsleförbrukning kan också vara intressant om någon noterat skillnad.

Funderar på Good Year Effecient SUV då se ska tysta. Men jag mottar gärna era erfarenheter.

Njuter verkligen av att glida fram tyst!
av Rådlös
#1499372
Jag hade en "vanlig" V70 -08 under flera år. Det var också "vanliga" Michelin Energy på den. Jag kunde konstatera att bra eller dålig asfalt gör mycket på vägljudet. Bor du i en region med eftersatt vägunderhåll så kommer du att märka högt vägljud även om du har köpt dom värsta super, ten star, magic cilense, expencive, luxus tyres för miljoners miljarder.
av glock40sw
#1499381
Har kört de senaste 19år med XC70 och nu senaste med XC90 bilar och varje vår när jag byter vinterdäck till sommardäck förvånas jag att däckbullret ökar oberoende vilka däckfabrikat jag har
vid tillfället .Min slutsats är att däckprofilen har den största påverkan på däckbullret. Mina vinterdäck har varit 65 eller nu senaste 60 profil och sen när jag byter till 50 profils sommardäck
ökar bullret. Om du har stora fälgar med logprofildäck har du svårt att få bilen riktigt tyst.
av glock40sw
#1499437
KalleJ skrev: mån 16 maj 2022, 16:40 @glock40sw, Vinterdäck har mjukade gummiblandning.
Frågan är om four-season däck är tystare än sommardäck. Aldrig testat

Bridgestone Turanza 005 skulle jag tittat på.

Bara scrolla ner o välja storlek
https://www.bythjul.com/dack/bridgeston ... xwQAvD_BwE
Har kört alla år med DUBBADE vinterdäck ,har också testat odubbade men greppet har varit så dåligt att DSTC-symbolen har blinkat störande ,om det är lite is på vägen.
av Volvoold
#1499538
Jag vågar inte uttala mig om XC70, men jag har provkört två st Peugeot 308 SW nyare årsmodell (2019-2020, ca)

Den ena hade Goodyear Effcientgrip 2, och den andra Michelin Primacy 4.

Bilarna hade samma motor, växellåda, däckdimension. Så bilarna är ju så identiska de bara kan vara.

Slutsats enligt mina öron:

Klar vinnare Map tystnad: Michelin.
av Rådlös
#1499561
Jag kan göra ett tillägg här. Om man vill mäta ljudnivåer så kan man i vissa fall använda mobiltelefonen som en dB-mätare. Kanske inte alla mobiltelefoner, men en hyfsat ny borde fungera. Det finns appar på bl.a Google Play att ladda ner för detta.
Men om man skall göra jämförande mätningar, olika bilar, olika däck, så är det viktigt att man mäter på samma sätt alla gångerna. Att man håller telefonen på samma ställe, kanske en medhjälpare bör vara med. Och att vägförhållandena är likvärdiga. Välj ut en bra vägsträcka med färsk asfalt. Kör i båda riktningarna med samma hastighet och motorvarv. Helst samma väder också. Våt asfalt låter väldigt mycket.
I sammanhanget kan man påpeka att det finns ljusmätare till mobiltelefoner också. Användbart om man vill testa t.ex extraljus.
av trasker
#1499619
Volvoold skrev: tis 17 maj 2022, 22:01 Jag vågar inte uttala mig om XC70, men jag har provkört två st Peugeot 308 SW nyare årsmodell (2019-2020, ca)

Den ena hade Goodyear Effcientgrip 2, och den andra Michelin Primacy 4.

Bilarna hade samma motor, växellåda, däckdimension. Så bilarna är ju så identiska de bara kan vara.

Slutsats enligt mina öron:

Klar vinnare Map tystnad: Michelin.
Tack, ska kolla lite mer på Michelin
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]