Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jessican
#1498646
Hej!

Har en volvo s80 2008. För ganska längesedan tvättade jag bilen i en biltvätt när ena rutan på passagerarsidan råkade vara öppen. Det kom då in vatten och direkt efter det fungerade inte radion. Det knäpper och susar lite i den om man höjer volymen och lyssnar noga.

Har felsökt och de på Liljas trodde att det var själva radion som var trasig, att det var ett konstigt sammanträffande bara. Men jag tycker det känns lite märkligt? Den slutade ju fungera just precis då det kommit in vatten. Men det kanske kan vara så? Jag kan absolut ingenting om sådana saker så jag ska kanske inte uttala mig om det.

Gjorde i alla fall en felsökning på Liljas där de fick fram dessa felkoder:
"IAM-B1D1993-CD-enhet - Komponentfel - Fungerar inte"
"IAM-B1A5613 - Antenn - Generellt elektriskt fel - öppen krets"
"IAM-B1A011A - Högtalare #1 - Generellt elektriskt fel - för låg resistans"
"IAM-B1A031A - Högtalare #3 - Generellt elektriskt fel - för låg resistans"
"IAM-B1A041A - Högtalare #4 - Generellt elektriskt fel - för låg resistans"
"IAM-B1A021A - Högtalare #2 - Generellt elektriskt fel - för låg resistans"

Vad tror ni? Är det ens värt att laga det? Det känns som det kan kosta hur mycket som helst. De tyckte att jag skulle köpa en ny radio men jag vet inte riktigt om jag vill testa om man inte är helt säker på att det funkar efteråt. Radion i sig lyser ju och det går att byta kanal. Det är som att den söker och försöker spela ljud men det inte går. Har inte märkt något annat elfel på bilen.

Tack på förhand.
av v70t4y2000
#1498879
IAM (steroenheten) känner av hur status är på högtalarna genom att kolla spolimpedansen mellan plus o minus till högtalarna.
Det kom väl in en massa vatten när du inte hade rutan uppe vid tvätt.
Låt stereon och högtalarna torka riktigt så går den kanske igång igen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1498882
Om jag förstår felkoderna rätt så är motståndet för ljudsignalerna för låg vilket borde beryda att strömen inte tar vägen genom högtalarens spole. Det är troligen som sagts bara att låta bilen torka. Kanske lossa på dörrsidorna för att skynda på. Vatten instängt i trånga utrymmen har en förmåga att hålla sig kvar i det trånga utrymmet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Jessican
#1499145
Det är tyvärr 5 år sedan det hände så jag tror den redan har hunnit torka. Anledningen till att det inte lagats tidigare är för det varit lin pappas bil innan men nu kan han inte köra bil alls längre och jag funderar därför på om jag ska köpa den av honom eller om man ska hjälpa honom att sälja den. Synd den inte lagades eftersom den varit helförsäkrad hela tiden. Men det går väl förmodligen inte att göra något åt såhär långt efter.

Vad kan det vara?
av Jessican
#1499148
GLIZ skrev: ons 11 maj 2022, 22:40 Om jag förstår felkoderna rätt så är motståndet för ljudsignalerna för låg vilket borde beryda att strömen inte tar vägen genom högtalarens spole. Det är troligen som sagts bara att låta bilen torka. Kanske lossa på dörrsidorna för att skynda på. Vatten instängt i trånga utrymmen har en förmåga att hålla sig kvar i det trånga utrymmet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
v70t4y2000 skrev: ons 11 maj 2022, 22:12 IAM (steroenheten) känner av hur status är på högtalarna genom att kolla spolimpedansen mellan plus o minus till högtalarna.
Det kom väl in en massa vatten när du inte hade rutan uppe vid tvätt.
Låt stereon och högtalarna torka riktigt så går den kanske igång igen.

Det är tyvärr 5 år sedan det hände så jag tror den redan har hunnit torka. Anledningen till att det inte lagats tidigare är för det varit lin pappas bil innan men nu kan han inte köra bil alls längre. Funderar därför på om jag ska köpa den av honom eftersom det är en riktigt bra bil som nästan aldrig krånglat på en massa mil, eller om man ska hjälpa honom att sälja den. Synd den inte lagades tidigare eftersom den varit helförsäkrad hela tiden. Men det går väl förmodligen inte att göra något åt såhär långt efter.

Vad kan det vara tro?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499151
Va det bara vatten eller något medel med. Medlet om det va det kan vara elektriskt ledande och sitta kvar. Det kan vara bara att tvätta kontakterna som behövs. Har du någon lös högtalare liggande så kan du testa varje sladd och utesluta att stereon är kass.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Jessican
#1499156
GLIZ skrev:Va det bara vatten eller något medel med. Medlet om det va det kan vara elektriskt ledande och sitta kvar. Det kan vara bara att tvätta kontakterna som behövs. Har du någon lös högtalare liggande så kan du testa varje sladd och utesluta att stereon är kass.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bra fråga, men det var ju i en maskinbiltvätt så det lär ju varit något medel också. Bra idé. Förstärkaren som sitter under passagerarstolen kan inte vara problemet? Om en högtalare pajar, går det att koppla loss den och se om det bara är den? Men det känns som att om en högtalare går sönder går alla sönder?... Om radion skulle vara paj, skulle den verkligen starta då och lysa ens?
av sicnarf
#1499165
Ännu helförsäkring? Kan man inte ta det som ett försäkrings ärende. Ljuga att det hände 1v sedan. De kollar väl inte sånt?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499167
Jessican skrev:
GLIZ skrev:Va det bara vatten eller något medel med. Medlet om det va det kan vara elektriskt ledande och sitta kvar. Det kan vara bara att tvätta kontakterna som behövs. Har du någon lös högtalare liggande så kan du testa varje sladd och utesluta att stereon är kass.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bra fråga, men det var ju i en maskinbiltvätt så det lär ju varit något medel också. Bra idé. Förstärkaren som sitter under passagerarstolen kan inte vara problemet? Om en högtalare pajar, går det att koppla loss den och se om det bara är den? Men det känns som att om en högtalare går sönder går alla sönder?... Om radion skulle vara paj, skulle den verkligen starta då och lysa ens?
Det kan absolut vara förstärkaren. Allt går ju via den.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499168
sicnarf skrev:Ännu helförsäkring? Kan man inte ta det som ett försäkrings ärende. Ljuga att det hände 1v sedan. De kollar väl inte sånt?
Det blir mer än en vecka för sånt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]