Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7777
#1500227
Satte en slang på den däringa ventilen och vred tändningen i läge II och det flödade rejält med bränsle så det är nog inget fel på den biten....

Är det något man kan kolla lätt gällande tändningen/gnista?
av Andreas7777
#1500228
Under de 5-6 år jag har ägt bilen så har det stått i displayen något om "larmsystem service erfordras", jag har för mig att det är batteriet till larmet som skall bytas, kan det vara något med larmet/startspärren som gör att den inte startar? Borde det stå något på displayen om startspärren är aktiverad?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1500355
Sirenen är inte problemet, och det kommer meddelande i DIM ("displayen") om startspärr är aktiverad.
Kolla om varvräknaren lyfter nålen till 2-300rpm, om den är död tror inte motorn att den snurrar runt, trolig fel på vevaxelgivare/kablar.
Om varvräknaren är ok, men ingen gnista från tändstiftet (lossa en tändspole, jorda tändstiftet på motorn) troligen fel på kamaxelgivare/kablar.

Kolla säkring 6 (15A) och 11 (20A) i motorrum noggrant, och kolla kablar till vev och kam-axel givare, möss gillar att äta alt möjligt...
EDIT: kolla spänning på säkring 6 och 11 i motorrummet med en provlampa/voltmeter. (Tändning läge II)
Ingen spänning? Byt relä FMA2 (reläet närmst bromsvätskebehållaren) med ett av dom andra reläerna.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]