Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7777
#1498020
Helt plötsligt (efter att ha varit oanvänd i 2-3 veckor) så startar inte bilen (XC70 bensinare årsmodell 2002).
Det klickar i reläer och startmotorn går runt.

Har kollat säkringar, finns det fler säkringar än de man hittar i boxen under huven?

Hur kollar man huruvida motorn får bensin? Har hört något om att man kan sätta på tändningen och lossa någon slang/rör i motorutrymmet och då ska det komma lite bensin om bränslepumpen fungerar som den ska pga av något slags grundtryck från bränslepumpen.

Några andra enkla saker jag kan testa själv innan man tar den till verkstad?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1498070
@Andreas7777 :
Lyssna om det går att höra bränslepumpen i tanken i några sekunder vid Tändning på (läge II)
Doftar det bensin från avgasröret vid startförsök?

Här kan du kolla om det är tryck i bränslesystemet: https://workshop-manuals.com/volvo/v70_ ... 444001.png
(En Schrader-ventil på förarsidan av Fuel-Rail, ungefär 3 Bar tryck, akta ögonen och brandrisk.)

Bilens säkringar är i motorrummet, i gavel-ändan på instrumentbrädan (nyare modeller också under) , sen bak i bilen på REM, och några huvudsäkringar mellan batteri och kaross.
Bränslepumpens säkring är nr 33 i gavel-ändan på instrumentbrädan, reläet hittar du under instrumentbrädan, på CEM (huvuddatorn) , det mittersta av dom tre i botten menar jag.
av Andreas7777
#1499861
Tack för alla svar!
Lite återkoppling, försökte starta igen men nu är batteriet helt tomt och det händer inget, något drar ström även om bilen är avstängd.
Det surrade lite i vänsterdörren, visst sitter det någon slags elektronikmodul där?

Provade även idag att starta med startkablar till annan bil men den startar inte, startmotorn går runt.
Fick nu en massa surr/pipanden/tickanden i instrumentbrädan bakom säkringsboxen ungefär som pågår i någon minut efter att vi kopplade bort starthjälpen, kan det vara relaterat till felet eller är det bara för att spänningen är låg?

Försökte lyssna om jag kunde höra bränslepumpen (visst sitter den under baksätet lite till höger?) men kunde inte höra något.

Ska man lossna på den där ventilen och stoppa ned slangen i en flaska eller nåt eller vad är en lämplig metod för att se om det kommer bensin?
Kommer det spruta bensin när man lossnar den även om motorn är avstängd?
Ska det komma bränsle ur den slangen även om man bara drar nyckeln till läge II?
av Malmstroem
#1499875
Om jag var du skulle jag först ladda batteriet, alternativet bytt ut det till ett garanterat friskt batteri.

Är batteriet helt urladdat räcker det ofta inte med startkablar. För mycket ström försvinner ner i det urladdade batteriet och spänningen blir för låg för att bilen ska starta. Att startmotorn går runt behöver inte räcka. Spänningen kan vara för låg för att få gnista, eller för att något annat elektroniskt system ska fungera som det ska.

Det kan naturligtvis vara någonting annat än batteriet som är trasigt -- men så länge batteriet är dåligt kommer du att få en synnerligen besvärlig felsökning.
av Malmstroem
#1499892
Om du väljer att ladda ditt existerande batteri, prova gärna med startkablar också om det inte räcker för att få bilen att starta.

Dåliga batterier skapar många problem. Är batteriet dåligt är det fullt möjligt att det inte har tillräckligt med kapacitet för att starta bilen även när det är nyladdat. Det är fullt möjligt att spänningen utan belastning är tillräcklig, men när du försöker starta blir spänningen för låg.
av Andreas7777
#1499964
Bra tips om batteriet! Tog ur det idag och försökte ladda det, dock så får jag upp en felkod på laddaren som betyder "Bad battery".
Jag tolkar det som att laddaren konstaterat att det är något fel på batteriet och att det inte går att ladda.

Nästa steg blir att stoppa in ett friskare batteri i bilen!
av Andreas7777
#1499982
Köpte ett nytt 95ah batteri som jag laddade ngn timme till 14,1 V, men bilen beter sig på samma sätt, tänkte kolla om det kommer bränsle, annars är det väl bärgning till verkstad som blir nästa steg...
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1499987
Andreas7777 skrev: Försökte lyssna om jag kunde höra bränslepumpen (visst sitter den under baksätet lite till höger?) men kunde inte höra något.
Ska man lossna på den där ventilen och stoppa ned slangen i en flaska eller nåt eller vad är en lämplig metod för att se om det kommer bensin?
Kommer det spruta bensin när man lossnar den även om motorn är avstängd?
Ska det komma bränsle ur den slangen även om man bara drar nyckeln till läge II?
Bränslepumpen borde gå att höra, men endast ett par sekunder efter nyckeln dras till läge II, sen stannar den om inte motorn startas.
Om du inte hör nåt inne i bilen, få lite hjälp till att lyssna under bilen vid höger bakdörr/bakhjul.

Schrader-ventilen på fuel-rail, är ungefär som ventilen på bilens hjul, ta en trasa och en liten skruvmejsel, peta lite på ventilen, var beredd på att det kommer spruta lite bränsle från ventilen om pumpen har skapad tryck, skydda dej/bilen lite med trasan.

Om man sen vill kolla flödet, ta bort den lilla nålventilen med en Schrader-mejsel eller liknande , ta en slang från ventilen och ner i en behållare, tändningsnyckeln dras till läge II eller Start.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]