Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en nyinförskaffad S80 -00 automat som strular, över natten försvinner det så pass ur batteriet att den inte startar utan hjälp. Frugan har bara kört några dagar med den, monterade ett nyladdat batteri i morse men i övrigt så har jag inte kommit så långt i felsökningen. Generatorn bytte jag i helgen, en av de saker som gjorde att förra ägaren tröttnade på bilen. Generatorn fungerar utmärkt då jag själv kört med denna i 4 månader i höstas utan problem.
I morse så strulade även växelväljaren, det var bara precis så att vi lyckades få den ur P-läget, så nu går tankarna på ifall det har något samband!?
För visst sitter det en solenoid som håller spaken och den släpper ju inte förrän man vridit om nyckeln och tryckt på bromspedalen, kan det vara denna som ligger och tjuvar ström, är det nån som varit med om något liknande?
Eller ja, till nyckeln går det väl en vajer i och för sig!?

Det får bli en ordentlig felsökning till helgen, men alltid bra att vara lite förberedd och har någon redan varit med om samma fel så blir det ju genast mycket enklare! ;)
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
Grattis, inte alla som har förmånen att få greja med sin volvo på helgen :)
Köp en Amperetång om du inte redan , sedan hänger du den på plusledningen vid batteriet.
Kolla runt lite vad den borde dra i standby ....om ditt värde är avsevärt högre så rycker dy bara ut säkring efter säkring tills du hittar den som drar för mycket
Bara tänkte ifall nån visste ifall det kunde ha nåt samband eller det bara är en slump!;)

Efter att ha bytt batteriet så lyckades tanten ta sig hem utan starthjälp, så med lite tur är detta det enda felet när det gäller strömmen *peppar, peppar* :P
Och det var inga problem att få den ur p-läge heller nu i eftermiddag, kanske det har frusit då det plötsligt var minus åtta grader i morse!?
Så med lite tur så kanske helgen kan bli rätt trevlig trots allt! ;-) :-D
En liten uppdatering!
Nu har frugan kört ett par veckor med bilen och allt har fungerat som det ska, startar som den ska och växelväljaren har inte haft några tendenser till att låsa sig igen.
Däremot så fick vi upp att oljetryck saknas, stanna omgående i displayen vid några tillfällen, men efter omstart så fungerar det utmärkt igen, så vad felet är kan jag inte svara på mer än att det verkar låta värre än det faktiskt är, för att köra utan oljetryck gör man inte många sekunder innan det går illa på dessa.
Då meddelandet försvinner efter en omstart så känns det som om bilen bara skojar med oss...

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)