Sida 1 av 1

Servoläckage

Postat: tor 24 mar 2022, 12:09
av jlu
Hej, Åter en fråga om min pappas V70. Han har i princip slutat köra bil, för ganska precis ett år sen gjordes en stor service med kamremsbyte mm på volvo auk verkstad, efter det har han kört ett par hundra mil. Nu har bilen stått sen i november. När jag skulle se över den så lät servon och jag observerade att det är blött under bilen, nästan tomt i behållaren, flyttade bilen för en vecka sen och har nu en ny ungefär lika stor fläck under. Har fyllt på och kan inte se att det tokläcker nånstans, det ser helt torrt ut vid styrväxeln (puh) och pumpen ser ut att läcka lite då den är kladdig kring axel, slanganslutning och i underkant. Servorörets övergång till slang är lite kladdig, även det smutsig olja. Under motorn är vad jag antar är balk eller subframe "blöt" och en "ren" droppe hänger. Dvs läckan är isåfall på själva röret ungefär där det passerar under remkretsen. Alternativt läcker det från pumpen och rinner längs motorn bakom generator mm. Det syns att så har det gjort från det lilla läckage i pumpen som finns, men det ser inte ut vara färsk olja.

Brukar röret kunna spricka / rosta i nån infästning under motorn? Det ser fint ut och verkar vara gjort av nåt icke-rostande material. Eller var ska man börja leta...

Re: Servoläckage

Postat: tor 24 mar 2022, 14:16
av jlu
Jag har nu försökt (utan att kunna lyfta bilen) försökt hitta var det läcker. Det verkar inte läcka där röret går från pump till ned under motor, inte heller där röret går från subframe/balk till styrväxeln. Oljan kommer nånstans på sträckan utmed dragningen subframe under remmarna. Jag kan bara inte se var utan lyft. Men röret är inte alls rostigt, vad är det gjort av för material? Finns nån punkt det kan skavas på precis under här? Eller finns nåt annat sätt för oljan att rinna ned och droppa i detta område, det ser som sagt inte ut att komma från pumpen, även om den är "lite" grisig så är det inga "droppar" med ren olja under. Hittar jag inte felet här på parkeringen får jag helt enkelt ta med den hem och göra en djupare felsökning, men vore intressant höra om det är ett standardfel att ledningen går hål precis här. Verkar mycket enklare byta pump än ledning, och värst av allt att byta styrväxel - så jag tänker att vi troligen iallafall har ett fel som är värt att laga.

Re: Servoläckage

Postat: tor 24 mar 2022, 16:14
av jlu
Jag har nu fyllt på med servoolja, gjort rent tryckröret så det är torrt. Gjort rent kring pumpen. Kört en 10 minutersrunda och svängt fram och tillbaka stillastående en massa gånger. Inget läcker nånstans vad jag kan se. Det enda jag noterar är att det är fuktigt kring pumpen, men väldigt lite, så lite att det rimligen inte kan vara det som tömt behållaren. Pump antar jag är hyfsat enkelt och billigt att byta. Om något så ser det ut att fukta på motorblocket, ungefär vid oljefilter, så kanske rinner det ända uppifrån pumpen, bara att jag inte kan se var det läcker.

Om jag inte lyckas hitta nån läcka - När man byter kamrem på bilen, lossar man då någon av dessa saker, så att man på verkstan kan ha råkat skvalpa ut en massa servoolja som sen långsamt letat sig ut? Men som sagt, de två positioner bilen stått på sen jag körde sist i november (utan missljud) och förra veckan hade en liten fuktfläck under precis där röret går. Jag tror bilen gått ca 250 mil sen en storservice på aukt volvo, inkl kamrem, för ett år sen.

Jag får nog ge upp för idag, och kolla på det nästa vecka igen, kanske har läckan då gett sig till känna under en veckas stillastående... Löser jag det inte då får jag ta med bilen hem och fortsätta därifrån. Kanske köra en 20-30 mil och kolla nivån. Kanske är det inget fel alls utan verkstan som kladdad med olja. Röret är som sagt inte alls rostigt utan ser jättefint ut. Bilen är fö en 2005as V70 med drygt 20.000 mil på mätaren. Ska besiktigas inom en månad, och besiktningen brukar inte gilla oljeläck. Man vill heller inte köra torrt på servoolja...

Re: Servoläckage

Postat: sön 10 apr 2022, 22:14
av jlu
Återkopplar min egen tråd. Jag kunde konstatera att servopumpen inte var helt tät, om det är den enda läckan vet jag inte än. Men nu är pumpen bytt mot en "piratpump".
Fanns bra youtubevideos på hur pumpen skulle bytas.

Det svåraste i denna operation var att jag inte hade nån tillräckligt kort "T60" torx för att lätta på remspännaren. Den jag hade från biltema funkade inte. Besökte Jula som hade en som var ett par millimeter kortare och -precis- gick att få in. Jag har bytt generator på en saab ng9-3 och det var ett helvete, för spännaren satt så trångt till (där tog jag en spännrem och la kring spännarens hjul och spände den på det sättet). Nå, när multiremmen väl var borta var det ett 20 minutersjobb att byta pumpen, sen "lufta" styrningen och plocka ihop. Nu verkar det funka, får provköra imorrn.

Jag misstänker att det inte varit nåt jätteläckage, men tillräckligt för att droppa olja under bilen och långsamt tömma behållaren. Värt att notera att det finns (iallafall) två olika pumpar, där tryckröret är infäst på olika sätt.