Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
#1493315
Hej!

Har ganska nyligen besiktat bilen som gick igenom med blankt papper men jag reagerade på att bromsvärden skiljde en del mellan höger och vänster fram, lägre värde på vänster fram. Diff på 0,6, liknande värde förra året men då såg jag inte avvikelsen.
Vänster OK som behöver bytas/kärlek?
av panth0n
#1493394
Sällan man behöver byta glidpinnar. Räcker oftast med att putsa av dem med typ scotchbrite eller likande samt sparsamt fetta in dem med silikonbaserat fett.
Kolv byter du om den är rostig invärtes/på glidytan mot tätningen. Damask byter du om den är sprucken. Med bromsar gäller dock "hellre byta än inte"-principen oavsett vad folk säger :P

Det absolut vanligaste är att salt och annan skit hamnar i bromsbygeln där bromsbeläggen ligger, och att rost sedan gör sitt. Räcker då med att skrapa och borsta rent och smörja upp med typ fett eller kopparpasta. Beläggen ska kunna flyta hyfsat fritt, inte fastna om du drar dem ut och inåt. Finns mängder med bromsrenoveringsvideos på youtube, kan rekommendera Stefan Bergmans kanal där han går igenom bromsar på en V70n.
av Erik Å
#1493404
Sen kan man enkelt kolla bromsfördelningen själv. Ut på provtur och gör ett par distinkta men inte hårda inbromsningar från t.ex. 70.
Slicka på fingret och känn försiktigt på bromsskivorna. Fram ska kännas "dubbelt så varma" som bak.
Och man ska inte kunna känna någon temperaturskillnad på vänster och höger sida. Om de känns lika blir man klart godkänd på besiktningen :-)

Att bromsarna inte ligger an kollar man genom att åka någon mil på landsväg och stanna med motorbroms / uppförsbacke.
Sen känner man på alla fyra skivorna. Är bromsoken prima ska alla skivorna vara iskalla!
av robine
#1493600
Tack för svar! Då låter det som att jag börjar med o lossa OKet, rengöra o smörja upp lite och skulle damasken var paj så blir det steg 2 och renovera/byta OK.
Om damasken är hel så rör jag inget runt kolven?

Bra tips Erik Å :)
av Erik Å
#1493620
robine skrev: fre 25 mar 2022, 08:51 Om damasken är hel så rör jag inget runt kolven?
I princip ska man kunna trycka tillbaka kolven med tummarna utan att det gör alltför ont ;-)
Går den trögare än så måste kolven ur för inspektion!
Vanliga fel:
- Rostprickar på kolven (alltså rosthål i kromskiktet). Är prickarna få och små kan man polera upp med autosol, annars behövs ny kolv. Trodo och mekster har billiga delar
- Rost på insidan av cylindern mellan spåren för damask respektive o-ring får kolven att nypa fast. Slipa bort med fin slipduk, den ytan är inte superkritisk eftersom kolven tätar mot o-ringen. Brukar dock vara svårt att få bort alla rostporer och där kommer ny rost att ta fart. En liten stålborste kan vara till god hjälp.
- Smuts / rost i spåret för o-ringen. Måste vara helt rent, speciellt på fasade kanten utåt (den som är svår att se) Ta ur o-ringen, gör rent och putsa med fint slippapper. viewtopic.php?f=3&t=154547
- Byt o-ring om den är dålig.
När man monterar ihop så ska kolv och o-ring smörjas med silikonbaserat bromsmonteringsfett. Och innan dess måste förstås allt invändigt göras perfekt rent från slipdamm och smuts
Glöm inte att lufta sen! :oops:
av Andis
#1496096
Byte kolvar på min nyligen. Var precis så som Erik Å skriver grav rost på sidorna på kolven. Funka köra med om man smörjde med jämna mellanrum men blev underbar med nya kolvar

Biligt köpa nya kolvar dock kan det vara lite klurigt få i dom ihop med gummina. Men ge dig inte till slut kommer du på hur man gör. Jag öva till jag lyckades.

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]