Sida 1 av 1

V70N T5 B5234T3, vartifrån tar ecun temperaturinfon till motorn?

Postat: tis 22 mar 2022, 06:29
av kallesiro
Hej.

Jag har en -01 T5 som i snart ett år haft samma problem, startar bara på andra försök, nästan aldrig på första.
Men inte mera om det i denna tråd, men klart letar jag ännu felet, alltid när jag tror jag hittat en ny möjlighet/orsak till problemet.

Insprutningen styr ju själv kallstarten med att mata in extra bränsle när motorn är kall.
De finns ju en givare vid termostaten, som åtminståne styr mätaren inne i kabinen, men var finns den givaren som berättar om för ecun motorns temperatur? dvs hur mycket bränsle skall matas för att motorn startar bra? En sån måste ju finnas?
Temperaturmätaren inne visar samma som alltid förr, jämnt i mitten, rakt upp, vid körvärme, men kan de dinnas en annan givare försjälva motorn?

Bytta delar:
luftmängdmätare
tändspolor
tändstift
nya ventiler i vakumslangrana (checkvalve)
nytt pcv system
spjällhuset polerat
bränslepumpen
bränslefilter
vvt solenoid
vvt "hub" vet inte vad den heter, i ändan av axeln
fördelningsrem med allt som behövs


Tänkte på att ännu byta spridarna, dom är ju 320t km medkörda, vem vet om dom fungerar som dom skall.
Allt detta började en vecka efter att jag fick en jättebra ide att pröva tanka häften och hälften 98/etanol.
Vet ju inte om de har nåt med saken att göra eller var det bara ett sammanträffande, de sku stöda teorin på spridarna, att de inte tyckte om det och fick stärv.

När bilen går, märks inga problem, går fint o jämnt, och effekten finns kvar.
Tomgång på 750.

Men lönar de sig att byta givaren vid termostatet, eller finns de en annan som styr insprutningen?

Tack för hjälpen.

-Kalle

Re: V70N T5 B5234T3, vartifrån tar ecun temperaturinfon till motorn?

Postat: tis 22 mar 2022, 07:30
av Rådlös
Ett klart rakt svar: Tempmätaren i instrumentpanelen har inget att göra med motorns styrsystem. Dom två jobbar helt oberoende av varandra. Och i sammanhanget, instrumentmätaren är ingen precisionsmätare.
När motorn är kall vid start är det flera funktioner som styrs av förinställda program. Men det är klart, styrdatorn måste veta att det är kallt ute och hur kallt det är, på något sätt. Det finns massvis med möjliga felorsaker på detta. Skaffa ett kopplingsschema så bör du hitta alla tempgivare. Var dom sedan sitter rent fysiskt kanske blir lite svårare. En verkstadshandbok kanske kan hjälpa dig?
På några årsmodeller sitter det yttertempmätare i backspeglarna, men det kan säkert variera med årsmodeller och motorvarianter.

Re: V70N T5 B5234T3, vartifrån tar ecun temperaturinfon till motorn?

Postat: tis 22 mar 2022, 07:38
av SubMarine
Givaren vid termostaten går till motorstyrenheten, så det finns inte dubbla givare.

Startar motorn bättre om du slår på och av tändningen några gånger för att prime:a bränslesystemet, innan du försöker starta?

Re: V70N T5 B5234T3, vartifrån tar ecun temperaturinfon till motorn?

Postat: tis 22 mar 2022, 13:56
av kallesiro
Nä, ingen inverkan med att prima pumpen flera gånger, även immobiliser ringen runt nyckeln utbytt.

Startar alltid perfekt, men först på andra gången, sellan på första, men tycker att ja hittat en sammankoppling. Om det är kallt ute, så finns det en liten chans att den startar på första.

Kanske spridarna då, eller så har jag läst på flera olika ställen att startmotorn kan ställa till med sådant fast den ännu inte låter sig vara trött. Eller startmotorns jordkabel, skall kolla dom ännu.

Precis, och alla givare också bytta, kamaxel och vevaxel.

Har snart bytt alla sensorer utom lambdagivarna, men dom orkar jag inte tro vara sönder.

Re: V70N T5 B5234T3, vartifrån tar ecun temperaturinfon till motorn?

Postat: tis 22 mar 2022, 14:20
av ziggeman
"Allt detta började en vecka efter att jag fick en jättebra ide att pröva tanka häften och hälften 98/etanol."

Kan det vara så att med etanol blandning så blir det mera svårartad, bara så enkelt? Jag har sett bilar med ren E85 i sig och dem är inte roliga att starta, speciellt om det är kallstart. Sedan undrar jag om det är oktan 98 och E85 du blandat ihop? Då våra bilar som är gamla inte gillar just E85. Och efter ett tag med enbart E85, så har jag för mig att gummipackningar kan torka, av just etanolen.

Re: V70N T5 B5234T3, vartifrån tar ecun temperaturinfon till motorn?

Postat: tis 22 mar 2022, 15:14
av kallesiro
Jo, säkert så, men efter denna ena tank, har jag nog kört med enbart ren 98:a i tanken, o problemet började först efter att jag bytt till ren 98:a tillbaka.

Men de finns också en teori om att startmotorn inte för motorn runt tillräckligt på första gången, eftersom den kanske är sliten och kall, internt motstånd. Men de e inte nåt jag själv tror på. Men skall kolla kopplingarna vid starten bara de blir lite varmare i naturens stora hall. :-)