Sida 1 av 2

Varför handbroms jämte förarstolen på en automat?!?

Postat: ons 25 apr 2007, 23:24
av V70BiFuel03
En sak jag inte förstår är varför handbromsen är placerad jämte förarstolen på en automat?!? På många andra bilmodeller (speciellt amerikanska) så har man handbromsen som en liten pedal längst till vänster om bromspedalen.

Som det är nu är bara handbromsen ivägen iom att man väldigt sällan använder den.

Tycker det hade varit betydligt smidigare med "pedal" systemet.

Vad tycker ni?

Postat: tor 26 apr 2007, 00:00
av rogill60
Pedal är toppen

Re: Varför handbroms jämte förarstolen på en automat?!?

Postat: tor 26 apr 2007, 00:41
av exup
V70BiFuel03 skrev:En sak jag inte förstår är varför handbromsen är placerad jämte förarstolen på en automat?!? På många andra bilmodeller (speciellt amerikanska) så har man handbromsen som en liten pedal längst till vänster om bromspedalen.

Som det är nu är bara handbromsen ivägen iom att man väldigt sällan använder den.

Tycker det hade varit betydligt smidigare med "pedal" systemet.

Vad tycker ni?
Kanske i nåt slags nödläge om föraren däckar elle nåt så kan passageraren få stopp på bilen elle(oavsett man ellr aut)?Förresten finns det nån annat märke än nåt amerikanskt som har "fothandbroms"?På äldre bilar även svenska så satt handbromsen på vänstersida..

Postat: tor 26 apr 2007, 06:09
av dave
Tror att det finns en mycket enkel anledning: Pengar! att bygga en modell med pedal istället för krycka då bilen ska vara automatväxlad blir dyrt som faen, då måste ju fattiga volvo höja priserna... ;)

Dave

Postat: tor 26 apr 2007, 07:35
av Svahn
Mercedes har pedal till handbromsen, fungerar mycket bra på firmabilen.

Re: Varför handbroms jämte förarstolen på en automat?!?

Postat: tor 26 apr 2007, 08:01
av Larre
exup skrev:Förresten finns det nån annat märke än nåt amerikanskt som har "fothandbroms"?
Min bil har det. :) Om man inte betraktar Volvo som ett amerikanskt märke, förstås.

Postat: tor 26 apr 2007, 09:16
av VolvoB20
Tycker det är skitsvårt att få till snygga handbromsvändningar med pedalhandbroms.

Postat: tor 26 apr 2007, 10:08
av Larre
Låter helt klart som en utmaning med handbromssvängar. Men de gör det ju sånt varje dag på amerikansk film. Så det går nog att öva in.

En uppsida med pedalhandbroms är att man slipper utsätta sin pärla för de risker som övningskörning med barn i adekvat ålder medför...

Postat: tor 26 apr 2007, 10:40
av VolvoB20
Larre skrev:Låter helt klart som en utmaning med handbromssvängar. Men de gör det ju sånt varje dag på amerikansk film. Så det går nog att öva in.

En uppsida med pedalhandbroms är att man slipper utsätta sin pärla för de risker som övningskörning med barn i adekvat ålder medför...
Visst går det. Det är lätt att klämma åt bromsen. det krångliga med pedalhandbroms är att reglera lagom kraft, och framför allt att släppa bromsen mjuk när man vill avsluta sladden.

Postat: tor 26 apr 2007, 10:55
av Larre
VolvoB20 skrev:
Larre skrev:Låter helt klart som en utmaning med handbromssvängar. Men de gör det ju sånt varje dag på amerikansk film. Så det går nog att öva in.

En uppsida med pedalhandbroms är att man slipper utsätta sin pärla för de risker som övningskörning med barn i adekvat ålder medför...
Visst går det. Det är lätt att klämma åt bromsen. det krångliga med pedalhandbroms är att reglera lagom kraft, och framför allt att släppa bromsen mjuk när man vill avsluta sladden.
Jag brukar frikoppla samtidigt, och då krävs det att jag gör det med högerfoten för att frigöra vänstern till handbromspedalen... 8) Det är det jag menar med utmaning. Men så kanske man egentligen inte behöver frikoppla, tvärtemot vad man fick lära sig i körskolan för 20 år sedan. :wink:

PS Skön utveckling på trådarna just nu, den om rattknappar till radion och denna... :lol: