Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1484071
Höger framhjul går att vrida fram och tillbaka när det är upplyft från marken. När jag backar med ratten vriden max till vänster vobblar hjulet så mycket att fronten på bilen också vobblar. Hur avgör man om det är glapp i växellådan
eller om glappet beror på drivaxeln?
Mycket tacksam för tips.
ostene
av ostene
#1484314
När jag "rullar" hjulet fram och tillbaka klonkar (glappar) det. Ordet vrida kanske är fel valt av mig här, ursäkta!
Man vrider på hjulet/ratten när man svänger med bilen. Hjulet rullar när man åker bakåt/frammåt.
Drivaxeln går mellan växellådan och hjulets mitt, via ett mellanlager på mitten av axeln.
När jag backar bilen och har fullt rattutslag drar det bilen ryckigt bakåt pga. glappet.
Upplyft kan jag rulla hjulet fram och tillbaka 2-3 cm mätt på yttersta delen av däcket som
som går mot marken. Kan det vara så stort glapp på splinen (räfflan på axeln) på den axeldel
som går in i växellådan? Eller är växellådan paj?
ostene
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1484355
Jag gissar det TS upplever är att det ena framhjulet kasar/kippar vid backning med full sväng på ratten, speciellt om det är lite halt på marken.
Inget fel i så fall, men ett normalt resultat av framvagnens geometri. (Caster/SAI/Scrub Radius)
av ostene
#1484370
Bilen är inte sänkt.
Det var ren, slät och isfri asfalt.
När jag kör i normal fart "klonkar" det när jag växlar
både uppåt och nedåt.
ostene

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]