Syresensor/lambda den främre Bank 1 Sensor 1
Postat: fre 14 jan 2022, 15:00
Hej jag kollade varför jag fick P0420 på min Volvo V70 2004:a, det jag upptäckte med hjälp av ett livetest på lambda sensor 1 (främre) var att den inte pendlar upp och ned så mycket som den ska. Värdena pendlade runt 0.0 mA ned till -0.1mA och upp till +0.04 mA som best/mest, vilket jag tycker var för lite? Ska det inte vara mer på främre sensorn?
När jag sedan tog bort kontakten till sensorn och mätte i kontaktdonet som kommer från Datorn på bilen, där fick jag på pinne 1 typ 2.8V och pinnen bredvid samma rad 2.45V 3:e pinnen 0.02V (antar att den var jorden) pinne 4:a bredvid den 14.31V. Detta när bilen var igång. Mäter jag mellan pinne 4:a och "jorden" på pinne 3 så får jag 13.81 Volt så det är ju inget fel på jorden i alla fall?
Då tog jag sedan och mätte från jord på bilen lite varstans på motorns bultar och andra mot pinne 3 som jag antar då är jorden på kontakten från datorn, då fick jag 98kOhm!? Har jag Jordfel ifrån boxen då?? Ska det inte gå ned till typ 0 Ohm där också?
Har även mätt mellan pinnarna till sensorn och ingen av dem gav typ 0 ohm, som jag vet ska det vara 2 pinnar som ska ha en "sluten" krets, den för uppvärmningen av sensorn men det var inga pinnar som gav utslag på Ohmen. Men bilen ger ingen felkod på sensorerna bara kattens felkod P0420.
övrigt när jag tittar på livedata från bank 1 sensor 2 så visar den på värden mellan 0.01 Volt upp till 0.8 pendlandes upp och ned, den beter sig som den främre borde göra men antar att den här sensorn får spel för att den första inte fungerar som den ska?
Tack på förhand.
När jag sedan tog bort kontakten till sensorn och mätte i kontaktdonet som kommer från Datorn på bilen, där fick jag på pinne 1 typ 2.8V och pinnen bredvid samma rad 2.45V 3:e pinnen 0.02V (antar att den var jorden) pinne 4:a bredvid den 14.31V. Detta när bilen var igång. Mäter jag mellan pinne 4:a och "jorden" på pinne 3 så får jag 13.81 Volt så det är ju inget fel på jorden i alla fall?
Då tog jag sedan och mätte från jord på bilen lite varstans på motorns bultar och andra mot pinne 3 som jag antar då är jorden på kontakten från datorn, då fick jag 98kOhm!? Har jag Jordfel ifrån boxen då?? Ska det inte gå ned till typ 0 Ohm där också?
Har även mätt mellan pinnarna till sensorn och ingen av dem gav typ 0 ohm, som jag vet ska det vara 2 pinnar som ska ha en "sluten" krets, den för uppvärmningen av sensorn men det var inga pinnar som gav utslag på Ohmen. Men bilen ger ingen felkod på sensorerna bara kattens felkod P0420.
övrigt när jag tittar på livedata från bank 1 sensor 2 så visar den på värden mellan 0.01 Volt upp till 0.8 pendlandes upp och ned, den beter sig som den främre borde göra men antar att den här sensorn får spel för att den första inte fungerar som den ska?
Tack på förhand.