Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanC
#1483676
Har en S80 -99 2.4 som stannade och gick inte att starta igen. ABS enheten har spökat sedan några veckor med klassiska intermittenta symtom som hackande motor och ej fungerande varvräknare.
Jag har fått ordning på detta genom att öppna boxen och löda om dåliga lödningar.
Men bilen startar inte. Startmotorn går när man sätter ström på solenoiden, men det bara klickar till i den 2 gånger med ca 1,5 sekunders mellanrum när man vrider till läge 3 på startnyckeln. Jag har 13,4 volt på kopplingspunkten ovanför säkringsdosan i motorutrymmet i läge 3 på startnyckeln. i läge 2 är det 12,8 volt.
Har köpt en billig felkodsläsare på Biltema den säger bara P1670.
Om man vrider till läge 3 direkt efter ett startförsök så är det helt tyst, man måste vänta typ 15 minuter innan man får Klick-klick igen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1483750
Tror snarare att det handlar om strömförsörjning till startmotorn då den trots allt klickar, mät på startmotorn och kontrollera jordpunkter kring motorn, den nedre/främre jordkabeln är en vanlig felkälla bl a. Att det dröjer innan det klickar igen tyder ju på att batteriet behöver lite återhämtning, kanske har batteriet gjort sitt, volt är ju inte det enda när det handlar om batteri. Att det är högre volt i läge 3 beror väl på att det kopplar förbi en del saker i startögonblicket, men eftersom det är så pass högt tyder ju på att det inte skickas nåt alls vidare till startmotorn.
Att den stannade för dig tyder ju också på att det har med strömmen att göra, har du mätt laddningen?

Eller så är det nåt helt annat, det är ju det som är så kul med trilskande gamla bilar... :P
av JanC
#1483965
Batteriet är 2 månader gammalt, har provat med bägge nycklarna, ska kolla jordkabeln. Men om den är problemet bord inte startmotorn snurra för fullt när jag tjuvkopplar?
av m2c
#1483982
Går bilen att rulla igång? Jag tror också det har med strömförsörjningen att göra. Min brukar bete sig så när det är dåligt med ström. Kolla så kabelskorna på batteriet är rena från ärg. Sandpapra dem lite och se till att de sitter fast bra. Jag hade felet på min bil att de såg ut att sitta bra, men gick att "vrida" på. De var dragna i botten, men satt för högt på polen så det inte blev bra kontakt. Volten kan ändå vara bra, det är mycket ström (A) du behöver för att starta.

Om du har en kompis med så kan du ju testa mäta spänningen framme vid startmotorn när du gör ett startförsök.
av JanC
#1483986
Ja, det är det där med att ha en kompis ;-)
Jag ska fråga frugan.
Jag tänkte att bilen skulle starta om jag har tändningen på och tjuvkopplar startmotorn?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1483994
Hur menar du med "tjuvkoppla" på startmotorn?
Eftersom du skriver att den klickar så får man väl anta att styrströmmen till solenoiden fungerar, men ifall det är spänningsfall eller jordningsfel så orkar ju inte startmotorn dra runt motorn oavsett om du vrider på nyckeln eller tjuvkopplar direkt på startmotorns solenoid.
av JanC
#1484010
Tjuvkoppla med en tråd mellan den grova- och den tunna kabeln på startmotorn. Då snurrar startmotorn, och motorn, för fullt.
av JanC
#1484031
Nu har jag fått igång den. Tjuvkopplar startmotorn med tändningen i läge 3. Men den lägger av efter 3 sekunder.
Konstaterade också att klicken kommer i från ac-kompressorn, inte från startmotorn.
När man vrider startnyckeln till läge 3 så klickar det alltså 2 gånger med ca 1,5 sekunders mellanrum i ac-kompressorn. Samtidigt börjar det surra i luftmassemätaren. Det går inte att få fram klick-klick förrän efter tre minuter när det slutar surra i luftmassemätaren.
av m2c
#1484047
När du säger att du fått igång den, har du alltså fått igång motorn? Eller menar du att du fått igång startmotorn?
Mig veterligen så ska inte acn klicka igång innan motorn är igång om allt är som det ska vara.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]