Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482801
Funderar på att införskaffa mig en XC70 eller XC90 i 50-100´ kr klassen, då jag knappt kör något längre - men ändock vill ha AWD, varvid min 9-5 2,3t behöver ersättas. Har nu fastnat för 2.5t motorn, och bensin generellt sett. Dieselsnurror (framförallt äldre D5) är ju inte försvarbara i skattemässig synpunkt, sett till hur lite jag faktiskt kör.

Men så kommer frågan/frågorna: Hur är 2.5 motorn, rent generellt sett? Har läst en hel del, men hittar inga kända defekter, eller andra problem - utan motor framstår som snudd på skottsäker. Stämmer denna iakttagelse, eller finns där kända defekter man bör se upp med, speciell om motorn rullat runt 20´ mil?

Rent chassimässigt; har XC70 och XC90 i dessa årsmodeller (runt MY06-MY06) några kända brister, exempelvis bussningar och / eller annat, som brukar haverera - och som man bör kika närmare på vid en granskning av ett begagnat fordon? De fordon med FOUR-C, är detta en utrustning värd att eftersträva - eller bör man se det som en (extremt!) dyr felkälla när bilarna har ett par år på nacken?

Tacksam för all form av input. :)
#1484228
2.5T är en jättebra motor.
Det är viktigt att vevhusventilationen är ordentligt rengjort, annars finns det risk för att den drar olja.
Jag hade en S80 med den motorn -04 och det sas att framvagn var lite klen.
Jag hade inga problem med det under 25 500 mil.
Det bästa jag gjorde var att sätta dit polisbussningar i länkarmarna, det tror jag löste mycket.
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]