Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483867
Jag misstänker att den helt enkelt är kass.

Det kan dock va så att felet finns när bilen är avstängd med tändning på för att den då inte ger signal, men det känns osannolikt.
av tori
#1489397
Hej!
Jag har beställt ny actuator på skruvat. Artickel 1218059. samt kamaxelgivare 864382.
Detta ska med i handbagaget i mars. Actuatorn låter jag en verkstad byta åt mig. Hoppas det bara är att byta rakt av utan att mjukvara spökar..
Det kanske är någon som bytt och har lite info om detta.
Alternativet är att byta ut vissa mekaniska delar mellan delarna.
Fin och bra bil och jag har bytt hjullager, bromsok och skivor runt om så den skulle vara (problemfri.
Man glider fram kungligt på costa blanca i denna bil. Motsvarande vanlig bil här är Seat Leon med lacksläpp och 1 paket sigg som ska rökas i bilen om dagen.
Ac och allt fungerar perfekt på volvo från 2007 är helt otroligt.
#1489404
Hoppas det löser problemen! Sitter acuratorn direkt på turbon?
av tori
#1496904
Hej!
Då var det dags att återrapportera hur det gått med bilen.
Jag bad verkstaden att börja från början med felsökning samt visade reservdelar jag köpt med mig.
Efter en timma ringde de. Sprickor i turborör.
2 dagars leveranstid och 200€ fatigare.
Byte ,material samt återställning felkoder.
Vid provkörning så kom limp mode tillbaka samt motorservice erfodras.
Suck!!
Dagen efter så var limpmode borta samt motorservice.
Kom tillbaka igen men var borta under dagen.
Efter det så går bilen kanon i 3 veckor utan fel men felkoderna högt turbotryck samt 0000 liger kvar men ingen motorservice eller limpmode.
En kombination av sprukket turborör samt att bilen gillar inte att vara utan bstteri i 3 mån är orsaken tror jag.
Nu har jag batteriet inkopplat och lämnst huven öppen då jag kan komma åt med motorstsrter om batteriet är sunkigt.
Väldigt olika på bilar hur de klarar vara utan bstteriet inkopplat.
#1496919
Bra att det verkar funka, men något verkar ju ändå vara fel fortfarande?

Jag tror inte du skall stirra dig blind på 0000, jag får den på min S60 2.4d MY08 med min carsoft felkodsläsare, men inte med vida.
av tori
#1496929
Hej!
Allt fungerar men högt turbotryck kan jag avläsa men ingen motorservice erfodras eller limpmode.
Det gäller också att sträcka ut ordentigt på motorvägar ibland.
Där vi bor så är det vägbulor och rondeller och det är mest 40 km/tim som gäller och tror inte det är riktigt bra för en sådan bil.
Nu går den i alla fall och allt känns bra. Vi får se om batteriet är ok till nästa gång.
Bilen ska köras till Sverige i sommar för en besiktning. 320 mil.. Jag ska göra en riktig genomgång av bilen och den blir förmodligen Spansk i framtiden.
av tori
#1496935
Den kommentaren har jag fått npgra gånger..
På en vecka så är det sahara sand så det går knappt att se ut genom fönstren samt att plåga ihjäl bilen i den solen så lacken krullar sig är inte värdigt för en volvo.
Bilen står i garaget och det är mörkt och tort och ingen rost på skivor blir det heller.
Det är nog inte dumt ändå att ha en solcell så att batteriet återhämtar sig.
Byta till ett batteri som tål djupurladdningar kan nog också vara bra.
Det bästa är väl att låta någon granne motionera bilen ibland men då måste man ställa på bilen och det är en fördel med det Svenska systemet.
#1496940
Har du inget eluttag i garaget så du kan koppla på en ctek-laddare när den står still i längre perioder?

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]