Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rlol
#1482533
Ok.
Vet du hur man öppnar den? Känns inte riktigt som att den är öppningsbar
Användarvisningsbild
av Greffel
#1482633
Hej Hur ser den ut vid kontakterna innan du öppnar den ?
Är det ärg som syns redan här är det inte bra :)
top3-600x510.jpg
top3-600x510.jpg (74.46 KiB) Visad 353 gånger
Värm med en hårblås/värmepistol och öppna locket, ser det ut som på bilden är det inte bra.
Men tvätta med tandborste och Tröd/alcohol för att se om du får bort allt
20171223_231045.jpg
20171223_231045.jpg (172.47 KiB) Visad 353 gånger
Användarvisningsbild
av Greffel
#1482634
Innan du öppnar den kan du skaka på den, låter det som det finns grus i den kommer den antagligen se ut som på bilden
av Rlol
#1482965
Japp nu har jag öppnat boxen.
Monterade bort den och det skramlade lite, lite om den.
Tyckte först att allt såg ok ut, skulle precis börja sätta ihop den när jag la märke till lite oxid på insidan på locket.
Hämtade förstoringsglas och mycket riktigt, det var lite oxid mellan två ”pluppar” uppe till vänster på kortet :-) (syns knappt på bilden)
0D4886D5-A488-456A-82EB-388A4CF97739.jpeg
0D4886D5-A488-456A-82EB-388A4CF97739.jpeg (5.46 MiB) Visad 319 gånger
0D4886D5-A488-456A-82EB-388A4CF97739.jpeg
0D4886D5-A488-456A-82EB-388A4CF97739.jpeg (5.46 MiB) Visad 319 gånger
Så nu är det rengjort och modulen ligger inne så packningen torkar ordentligt.
Ska montera den på bilen imorgon så får vi se…
Användarvisningsbild
av Greffel
#1483097
Hade du loss kortet så du kunde inspektera baksidan ?
av Rlol
#1484325
Ja jag hade loss kortet och även "kontaktstycket" och gjorde rent alltihop. Det var lite oxid på kortet med inte särskilt mycket.

Det märkliga är att efter detta har felet ändrat karaktär. Nu fungerar 4hjulsdriften när jag kallstartar bilen. Kan läsa värdena live och när temperaturen kommer upp i runt 15-20 grader i diffen slutar det fungera och solenoiden slutar dra ström.
Så det känns värmerelaterat, som att solenoiden tappar kontakt eller nåt. Ska plocka ner modulen igen och kolla kontakten för solenoiden tänker jag.
Tog dock inte bort kontaktstycket som tryckgivaren och solenoiden sitter fast i, den satt rätt hårt så jag var rädd att bryta sönder den. På den änden på kortet fanns inte någon oxid alls.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1484341
Elektronik är alltid jobbigt, och det är nu man önskar att man hade delar att prova och byta med.
Undra vad som händer om solenoiden går trögt och inte kan röra sig?
Tror du är nära en lösning och det skall bli spännande att se vad lösningen är.
av Rlol
#1484580
Nu har jag plockat ner modulen igen, kollat kontakter osv. Hittade inget konstigt och bilen beter sig likadant.
Ohm mätte även solenoiden som hade ett motstånd på ca 2,6 ohm. Någon som vet om det är ett ok värde?
Jag misstänker nu solenoiden eftersom det är när den slutar dra ström som trycket sjunker och 4hjulsdriften slutar fungera.
Den fungerar ju uppenbarligen när diffen och oljan är kall och det är inte kortis i den. Det sitter ju en spole i den som kanske påverkas av värmen tänker jag?
Ska kolla vad en ny kostar på Volvo imorgon alternativt beställa en från skroten så får vi se.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1485078
Det är ju lite bökigt, men är det inte läge att byta filtret och plocka ut pumpen och se så det inte är tätt.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]