V70N 2005 B5244S2 Drar inte på någon växel + Rycker och vibrerar kraftigt på tomgång
Postat: tis 04 jan 2022, 09:42
Bakgrund
Bilen har gått 34 000 mil. Någon gång i höstas märkte jag att bilen började tappa kraft och varvade högt när man försökte accelerera. Man fick liksom gasa mjukare och låta den accelerera långsamt för att komma någon vart, och för att inte varvmätaren skulle gå i taket. Men det var inte så farligt och gick ändå att köra.
Nu precis inför nyår däremot så blev den helt kraftlös. Varvade tokhögt varje gång man tryckte ner gasen och man kände att motorn inte hade någon kraft. Gick att accelerera upp försiktigt till 100-110 men blev det uppförsbacke så sjönk hastigheten då bilen helt enkelt inte orkade dra. Försökte man ge mer gas i en uppförsbacke så bara varvade den högt upp mot röda strecket utan att lyckas accelerera.
Felsökte med en kompis som har verkstad. Visade bara två motorfelkoder, sensor för koppling och fläkt till motorn. Kompisen rengjorde den där kopplingsgivaren tror jag att det är samt tog ut hela spjällhuset och rengjorde, smörjde och lagade ett hål i någon box mellan luftfilter och spjällhus. Inget av detta hade någon effekt.
Jag köpte rengöring för insprutningssystem som man häller i tanken. Tankade fullt och for iväg. Tio minuter senare på landsväg hör jag världens smäll och hela bilen hoppar till. Därefter går bilen bra igen som av magi. Perfekt tänker jag, det var någon skit i insprutningen som lossnat.
Men säg den lycka som varar. Nu märkte jag i stället att det inte gick att växla när motorn var på. Med bilen avstängd kunde man lägga i växel men när motorn gick var det nästan (inte helt omöjligt). Eftersom jag var tvungen att ta mig hem så fortsatte jag dock köra och lyckades nödväxla på olika sätt. Efter ytterligare körning hör jag en till smäll. Bilen börjar gå lite konstigt igen men inte lika illa som tidigare. Körningen går bra så länge det är landsväg. När jag börjar komma in i samhället och närmar mig hemmet och måste stanna i korsningar och växla när så fastnar jag eftersom det inte går att växla. Bilen får motorstopp och bilarna bakom mig tutar. Jag rycker i spaken och försöker desperat få i växel, försöker lägga i med motorn av och starta men bilen går knappt igång. Till slut lyckas jag komma iväg i en bil som rycker av bara satan. Efter ytterligare ett stopp stannar den helt, drar ingenting alls utan står bara och rycker och skakar på tomgång. Nu går växelspaken dock lätt i men det finns inget drag någonstans. Får ringa bärgning som kör hem bilen.
Problemet
Så läget nu är att bilen inte drar på någon växel och står och rycker/vibrerar kraftigt på tomgång. Har försökt läsa på och verkar som att om man har tur kan det vara drivaxel som gått sönder. Vad tror experterna? Kan det vara det eller är det risk att hela lådan pajat?
Bilen har gått 34 000 mil. Någon gång i höstas märkte jag att bilen började tappa kraft och varvade högt när man försökte accelerera. Man fick liksom gasa mjukare och låta den accelerera långsamt för att komma någon vart, och för att inte varvmätaren skulle gå i taket. Men det var inte så farligt och gick ändå att köra.
Nu precis inför nyår däremot så blev den helt kraftlös. Varvade tokhögt varje gång man tryckte ner gasen och man kände att motorn inte hade någon kraft. Gick att accelerera upp försiktigt till 100-110 men blev det uppförsbacke så sjönk hastigheten då bilen helt enkelt inte orkade dra. Försökte man ge mer gas i en uppförsbacke så bara varvade den högt upp mot röda strecket utan att lyckas accelerera.
Felsökte med en kompis som har verkstad. Visade bara två motorfelkoder, sensor för koppling och fläkt till motorn. Kompisen rengjorde den där kopplingsgivaren tror jag att det är samt tog ut hela spjällhuset och rengjorde, smörjde och lagade ett hål i någon box mellan luftfilter och spjällhus. Inget av detta hade någon effekt.
Jag köpte rengöring för insprutningssystem som man häller i tanken. Tankade fullt och for iväg. Tio minuter senare på landsväg hör jag världens smäll och hela bilen hoppar till. Därefter går bilen bra igen som av magi. Perfekt tänker jag, det var någon skit i insprutningen som lossnat.
Men säg den lycka som varar. Nu märkte jag i stället att det inte gick att växla när motorn var på. Med bilen avstängd kunde man lägga i växel men när motorn gick var det nästan (inte helt omöjligt). Eftersom jag var tvungen att ta mig hem så fortsatte jag dock köra och lyckades nödväxla på olika sätt. Efter ytterligare körning hör jag en till smäll. Bilen börjar gå lite konstigt igen men inte lika illa som tidigare. Körningen går bra så länge det är landsväg. När jag börjar komma in i samhället och närmar mig hemmet och måste stanna i korsningar och växla när så fastnar jag eftersom det inte går att växla. Bilen får motorstopp och bilarna bakom mig tutar. Jag rycker i spaken och försöker desperat få i växel, försöker lägga i med motorn av och starta men bilen går knappt igång. Till slut lyckas jag komma iväg i en bil som rycker av bara satan. Efter ytterligare ett stopp stannar den helt, drar ingenting alls utan står bara och rycker och skakar på tomgång. Nu går växelspaken dock lätt i men det finns inget drag någonstans. Får ringa bärgning som kör hem bilen.
Problemet
Så läget nu är att bilen inte drar på någon växel och står och rycker/vibrerar kraftigt på tomgång. Har försökt läsa på och verkar som att om man har tur kan det vara drivaxel som gått sönder. Vad tror experterna? Kan det vara det eller är det risk att hela lådan pajat?