Volvo V70 - 04 högt CO rakt av på besiktningen samt felkoder P0420 och P0011
Postat: ons 29 dec 2021, 18:01
Hej
Jag köpte en begagnad Volvo V70-04, vet inte vilken motor tyvärr :/
Enligt förra ägaren hade bilen stått ett tag, mer än 1 år men under den tiden hade hon använt den också men mycket sällan.
Jag tog den till besiktningen igår och fick CO 0.6 både på tomgångs och vid 2500 varv, alla andra värden var godkända.
När jag kört den varm så tänds motorlampan efter 2-3 mil och jag läser då av felkoderna P0420 samt P0011, vilket jag förstår har med lambdan/katten och att solenoiden inte hänger med riktigt för kammen.
Den har ingen turbo så jag har bara en solenoid på intag.
Oljenivån är mitt mellan min och max, oljan ser bra ut men luktar lite avgaser.
Varje gång har felkoderna tänts efter 2-3 mil men idag fick jag köra 6-7 mil innan motorlampan tändes, det var konstigt (börjar det gå till sig av att jag kör den mycket nu?? ).
Hur som helst tänkte jag att det var för att den stått så länge men efter att sökt Internetet gult å blått, så har jag inte kommit fram till något mer än eventuellt vevhusventilationsproblem och att göra "ballongtest", vilket jag har gjort, hade satt en luftfylld fryspåse med en kattstrypare runt oljestickans rör och startade motorn, påsen drog sakta ihop sig så där blev det ett trevligt vakuum som det ska.
Jag vill ju inte att katten ska vara slut, jag har inte råd med mer otur nu, köpte den här för att en älgolycka tog min förra bil :(
Någon som kan hjälpa mig in i rätt riktning?
Tack på förhand.
Jag köpte en begagnad Volvo V70-04, vet inte vilken motor tyvärr :/
Enligt förra ägaren hade bilen stått ett tag, mer än 1 år men under den tiden hade hon använt den också men mycket sällan.
Jag tog den till besiktningen igår och fick CO 0.6 både på tomgångs och vid 2500 varv, alla andra värden var godkända.
När jag kört den varm så tänds motorlampan efter 2-3 mil och jag läser då av felkoderna P0420 samt P0011, vilket jag förstår har med lambdan/katten och att solenoiden inte hänger med riktigt för kammen.
Den har ingen turbo så jag har bara en solenoid på intag.
Oljenivån är mitt mellan min och max, oljan ser bra ut men luktar lite avgaser.
Varje gång har felkoderna tänts efter 2-3 mil men idag fick jag köra 6-7 mil innan motorlampan tändes, det var konstigt (börjar det gå till sig av att jag kör den mycket nu?? ).
Hur som helst tänkte jag att det var för att den stått så länge men efter att sökt Internetet gult å blått, så har jag inte kommit fram till något mer än eventuellt vevhusventilationsproblem och att göra "ballongtest", vilket jag har gjort, hade satt en luftfylld fryspåse med en kattstrypare runt oljestickans rör och startade motorn, påsen drog sakta ihop sig så där blev det ett trevligt vakuum som det ska.
Jag vill ju inte att katten ska vara slut, jag har inte råd med mer otur nu, köpte den här för att en älgolycka tog min förra bil :(
Någon som kan hjälpa mig in i rätt riktning?
Tack på förhand.