Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1479651
Först ett meddelande att det var motorsystemfel service erfodras.. Fick veta det var något med kopplingspedalsgivaren så denna skulle bytas.. Sen kör jag med bilen och då kommer plötsligt ett meddelande om nedsatt motorprestanda bilen är kollad igen och de säger det är för den inte blivit servad på länge…

Jag kör väldigt lite, under 50 mil i månaden är det ändå ett måste att göra oljebyte varje år? Funkar inte vartannat år?

Är detta prisförslag rimligt?

Måste jag göra allt nu så innebär det tyvärr att jag får ställa av bilen för jag har tyvärr inte råd! Eventuellt har jag någon som kan hjälpa mig göra en del av sakerna! Är det svåra saker som måste göras på firma eller fixar man det själv om man är van att mecka med bilar?

Vad säger ni om prisförslag?
Bilagor
45B67BF8-8252-43BA-82B9-FED3A8C83BBD.jpeg
45B67BF8-8252-43BA-82B9-FED3A8C83BBD.jpeg (2.19 MiB) Visad 1041 gånger
#1479652
Ett oljebyte per år är ett minimum.

Finns olja för runt 50:-/L och ett oljefilter för max 100:-, billig försäkring för en problemfri motor.

Gör en avbetalningsplan med verkstan.


Edit:

Såg att det var ett kostnadsförslag, fråga runt på fler verkstäder.
#1479653
Antagligen har dom läst av felkoder och konstaterat att en tändspole är kass, troligt att den den i sin tur är orsaken till meddelandet "motorsystemfel service erfodras". Tror den går att få för halva nämnda priset på typ Biltema och det är nog där man ska börja om det nu finns felkod på en. Eventuellt tändstift samtidigt beroende på när de är bytade sist.

Kopplingspedalgivaren brukar slå ut farthållaren om den är kass. Störigt men inte absolut nödvändigt byta för att bilen ska rulla vidare tills budget finns.

Det är naturligtvis jättebra att serva bilen, men finns inte pengarna så lär den inte falla i bitar av att vänta till våren med byte av delarna i offerten.
Olja+oljefilter är det viktigaste och det kan nog den normalhändige byta själv med halva materialkostnaden i offerten.
Parkeringsljuset är väl bara lampor som ska bytas och det handlar väl om några tior på Biltema och gör själv.
#1479659
Tändspole och kopplinglägesgivaren är väl det mest akuta för att få bilen att gå, det andra är ju vettigt, men kan säkert vänta någon månad eller tre om det underlättar för dig.

Tändspole och lägesgivaren kan du säkert hitta på bildelsbasen för några kronor och sedan byta själv, ingen av dom är krånglig att byta, vad det gäller tändspolen måste du bara ta reda på vilken av dom fem det är om verkstaden inte sagt det.


https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... pole/Alla/

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... vare/Alla/
#1479671
Hur fasiken kan oljan kosta 224 kr litern? Ta denna offert och gå till en bra, lokal, utländsk (arabisk?) verkstad i din stad. Visa honom detta och jag lovar att han gör allt detta för 5-6 tusen.
Kolla offerten jag fick från min lokala utländska verkstad:
BYTE :
OLJA HELSYNTET
OLJEFILTER
LUFTFILTER
BRÄNSLEFILTER
KUPEFILTER
TÄNDSTIFT
GENOMGÅNG AV BILEN PÅ 30 PUNKTER
INKL. PÅFYLLNING VÄTSKOR
INKL. MATERIAL
GRATIS LÅNEBIL
2480.-
#1479673
Billigt är ofta inte bra, men kanske tillräckligt. För egen del testade jag just precis en sådan verkstad som jag antar menar med "utländsk". Jag skulle byta AC kondensor. Bra pris men dom knäckte den nya kondensorn, dom hade sönder en luftriktare, drog inte åt kylarslangar så jag fick läckage och använde fel och för få skruvar när allt monterades tillbaka.
Det finns naturligtvis bra verkstäder som håller hyfsade priser, men man får oftast vad man betalar för.
#1479704
Men jag kan alltså själv bestämma att jag just nu vill byta tändspolen, tändstiften och kopplingspedalsgivaren? Bromsvätskebyte känns kanske med akut? Märker inget fel på bromsarna men det kanske man inte gör?

Jag har eventuellt någon som skulle kunna göra detta åt mig och borde då inte bli så dyrt!

Men om jag lämnar bilen på en verkstad så måste jag väl ändå bestämma själv vad som ska göras? Och är 7 timmar rimlig arbetstid!?

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]