Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1477534
Hej,

Vi har en Volvo V70 -02 2,5T som gått runt 23 000 mil. Nu när det blivit par minus har batteriet krånglat till den grad att bilen inte startade imorse. Kopplade in en CTEK MXS 5.0 den angav nivå 3, efter 15 min gick det att starta bilen och komma iväg. Efter par timmar till med CTEK så anger den nu nivå 7 som är fullladdad.

Osäker på åldern av batteriet, kanske är det dags att byta, hur vet man? Och isåfall, vilken storlek bör man köpa?

Laddade den full för 2 veckor sen med CTEK.

MVH
av dieselkenneth
#1477538
Ålder på batteriet brukar stå instäplat ovanpå en av polerna (pluspolen om jag inte minns fel) tillverkningsvecka och år
av sicnarf
#1477553
Från läge 3 till fulladdat läge 6 och underhållsladdning tog det mig 8 timmar igår i minus 3 grader. Så ditt batter kan inte göra det på ett par timmar bara
av snowman
#1477567
sicnarf skrev: mån 06 dec 2021, 15:31 Från läge 3 till fulladdat läge 6 och underhållsladdning tog det mig 8 timmar igår i minus 3 grader. Så ditt batter kan inte göra det på ett par timmar bara
Nej, visst är det märkligt, därför jag undrar om man kan dra slutsatsen att batteriet e kasst. Men jag ta o kontrollera när det är tillverkat men troligen är det dags att bytas ut.
av sicnarf
#1477584
Kolla ditt batteri vid bilen i stillstående och ej igång. Batteriet ska visa 12.60 volt ca. Starta motorn och kolla det nu, så ska det visa 14.40 ca när generatorn går. Då vet du att batteriet är ok och generatorn laddar ok. Alla andra siffror visar på något fel någonstans.
av sicnarf
#1477617
Nej, ditt batteri är slut. 12.2 är inte ok alls. Generatorn laddar ok dock. Du skrev också i första posten att du laddade batteriet fullt för 2 veckor sedan och nu i kylan blev det dåligt. Så nu köper du ett nytt och får en glad bil på köpet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1477621
Om batteriet är fulladdat ska det hålla c:a 12,6V i vila. Här är en text om batterispänning
Ett fulladdat batteri har en vilospänning beroende på batterityp på ca. 12,70V. 12,40V motsvarar 75%, 12,20V 50%, 11,80V 0%.
Alla tabeller är vid c:a +20° och sjunker med fallande temperatur. Dessutom ska batteriet vila ett dygn innan du mäter vilospänning.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]