Sida 1 av 2

Stötdämparetorn rostigt

Postat: tis 30 nov 2021, 13:31
av Kms1337
Tips hur löser man detta :(? Volvo V70 03

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: tis 30 nov 2021, 13:50
av MickeM
Ojojoj!
Enda lösningen är nog skroten tyvärr.
Jag har sett några få bilder där detta har hänt, och majoriteten är helt friska. Jättekonstigt.

Alternativet är att kapa bort friskt torn på annan bil och svetsa dit. Tidsödande (=dyrt) och svårt att få det på exakt rätt ställe. Annars blir Camber och Castervinklarna åt H-E och bilen väldigt knepig efter vägen.

Är du inte jättekunnig bilplåtsvetsare själv med alla grejer tror inte jag det lönar sig med reparation. Hur ser övriga bilen ut under?
Bakvagnsinfästning, den andra sidans torn, osv... Det ser ut att ha varit behandlat/"åtgärdat" där innan.

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: tis 30 nov 2021, 14:26
av lennarte
En händig karl och bra svets löser många problem. Som "MickeM" skriver kolla resten av bilen först. Sedan hitta på skroten som bra, och kapa den några cm under där din är hel. Fjäderbenen på båda bilarna måste vara borta. Märk uppexakt (flera referenspunkter) var fjäderbenen sitter och ska sitta. Kapa sedan bort det på båda bilarna och pressa i det "nya" underifrån (väl rengjort och plåtrent) tills det sitter exakt som det gamla satt. Sedan är det bara det lättaste kvar, svetsa fast det.... Jag gjorde detta på några bilar på -70 och -80-talet. Bl.a på vår firmabil (Ford Escort Estate MK ll -75) som jag byggt om till Vialle motorgasdrift (var populärt några år i skarven -70 -80-tal)

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: tis 30 nov 2021, 15:11
av Denlilleelake
Fy f.....
Håller med MickeM där, ser ut som någon varit o "kladdat"/fusklagat där tidigare.
Kolla noga hur resten av bilen ser ut under!
Är bilen nyköpt?
Det där får iaf mig att överväga skroten och vidta åtgärder mot säljaren.
(Beroende på om det är handlare eller privatperson så ARN eller hot om allvarliga konsekvenser)

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: tis 30 nov 2021, 15:43
av Marlboroman
Att fixa det där ordentligt är ett stort jobb. Helst bör man ju ha en annan kaross att kapa ut hela fjädertornet ifrån och sedan flytta över det. Och har man inte utrustning och en hel del fritid så lär det inte vara vettigt att börja göra något åt. För risken är ju att passagerarsidan är i liknande skick.

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: ons 01 dec 2021, 01:29
av Kms1337
Tack för era svar :) kan typ inget så ja… köpte den av en kille som håller på mycket med 240 bygger om så känns som man vart ganska lurad …

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: ons 01 dec 2021, 01:30
av Kms1337
Ska tilläggas att i övrigt under är den ganska fin :)

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: ons 01 dec 2021, 07:38
av lennarte
Kms1337 skrev:Ska tilläggas att i övrigt under är den ganska fin :)
Der är just det som är "lurit". Rosten kommer inifrån och syns inte förrän det är försent. Det jag ser på bilderna är att plåten omkring där det gått sönder ser också rostigt ut, där är hål ut mot skärmkanten också, det såg jag inte när jag tittade på bilden första gången. Men några tidigare lagningar ser jag inte.

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: ons 01 dec 2021, 14:18
av klacken
Syns ju att han bara döljt rosten med massa så ingen reko säljare☹️

Re: Stötdämparetorn rostigt

Postat: ons 01 dec 2021, 15:28
av sicnarf
Jo Lennarte, ser du inte spacklet? Ta på dig glasögon eller förstoringsglaset. :-)