- tor 25 nov 2021, 18:16
#1475793
Har en återkommande felkod (ECM-643A kamaxelposition avgas - För hög signal) på min V70N 2,4T -02 som kommer tillbaka efter 2-3 starter.
Den första felkoden som dök upp talade för kamaxelgivare (kommer dock inte ihåg nu vad den hette) och efter att ha bytt kamaxelgivare och reglerventilen (solenoiden) så skiftade felkoden över till ovan nämnda.
Har precis bytt motor, motorn har jag kört med i en annan bil styvt 500mil utan problem och utan felkoder, bilen som motorn ligger i numera har inte haft dessa felkoder tidigare, men efter att ha flyttat över motorn så dök felkoderna upp.
Förmodligen handlar det ju om att VVT står fel, men det är ju lite märkligt att det blivit fel efter att bara ha flyttat över motorn!? Är det så att de har olika toleranser i mjukvaran för t ex VVT -01 & -02 så det är därför som felkoderna dykt upp efter bytet?
Jag får ju naturligtvis fixa detta, men det vore intressant att veta bakgrunden.
Den första felkoden som dök upp talade för kamaxelgivare (kommer dock inte ihåg nu vad den hette) och efter att ha bytt kamaxelgivare och reglerventilen (solenoiden) så skiftade felkoden över till ovan nämnda.
Har precis bytt motor, motorn har jag kört med i en annan bil styvt 500mil utan problem och utan felkoder, bilen som motorn ligger i numera har inte haft dessa felkoder tidigare, men efter att ha flyttat över motorn så dök felkoderna upp.
Förmodligen handlar det ju om att VVT står fel, men det är ju lite märkligt att det blivit fel efter att bara ha flyttat över motorn!? Är det så att de har olika toleranser i mjukvaran för t ex VVT -01 & -02 så det är därför som felkoderna dykt upp efter bytet?
Jag får ju naturligtvis fixa detta, men det vore intressant att veta bakgrunden.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net