Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475793
Har en återkommande felkod (ECM-643A kamaxelposition avgas - För hög signal) på min V70N 2,4T -02 som kommer tillbaka efter 2-3 starter.
Den första felkoden som dök upp talade för kamaxelgivare (kommer dock inte ihåg nu vad den hette) och efter att ha bytt kamaxelgivare och reglerventilen (solenoiden) så skiftade felkoden över till ovan nämnda.
Har precis bytt motor, motorn har jag kört med i en annan bil styvt 500mil utan problem och utan felkoder, bilen som motorn ligger i numera har inte haft dessa felkoder tidigare, men efter att ha flyttat över motorn så dök felkoderna upp.
Förmodligen handlar det ju om att VVT står fel, men det är ju lite märkligt att det blivit fel efter att bara ha flyttat över motorn!? Är det så att de har olika toleranser i mjukvaran för t ex VVT -01 & -02 så det är därför som felkoderna dykt upp efter bytet?
Jag får ju naturligtvis fixa detta, men det vore intressant att veta bakgrunden.
#1475795
Kan absolut vara så att det är olika toleransnivåer mellan mjukvarorna. Läste på ett motortrimmningsforum där en skribent hade en VVT som var feljusterad vilket ledde till problem vid effektökning men att hans styrsystem märkligt nog inte satte felkod för detta. Har du tillgång till VIDA kan du se hur adaptionen för VVT står. Den ska vara inom ett visst spann om allt är rätt, något svagt minne säger +/- 7°.
#1475867
Ska du bara justera läget så räcker det att du lossar de tre skruvarna som håller fast remhjulet till VVT och sedan roterar kammen någon grad (förutsatt att det finns justermån kvar). Sen drar du runt motorn för att försäkra dig om att den inte tar i någonstans och om allt är OK så startar du och kollar hur adaptionerna i VIDA står nu. Sen upprepar man tills man är nöjd :)
#1481754
Jag har nu justerat drevet på avgaskamaxeln så att det ligger inom de gränsvärde som finns, dock peakar värdet vid start (upp mot 28°) och då sätter den felkoden igen efter ett par starter.
Jag har även testat med en annan reglerventil och den rör sig som den ska. Enda felkoden är ECM-643A - Kamaxelposition, avgas, för hög signal.
VVT ser inte gammal ut, så jag inbillar mig att den bör vara felfri, men frågan är om den är rätt inställd.
Oavsett, även om det vore så att den är felställd så borde det ju inte bli skyhögt värde vid start om den är rätt för övrigt, eller jag tänker fel!?

Till saken hör ju att det fungerade utmärkt i den andra bilen, felet uppstod ju först när jag flyttat över motorn!? :-/

Edit: Kan allt bero på att VVT:n kommer ifrån en -01a och bilen är en -02a?
Tänker att styrsystemen kan vara olika och jag vill minnas att jag läst att proceduren att ställa in VVT beror på vilken årsmodell man har.

Edit2: Läst mer i ämnet nu och det är lite olika procedur mellan -01 & -02, frågan är ifall detta kan påverka i mitt fall!?
#1481904
Har du jämfört motornummerna mellan den som ursprungligen satt i bilen och den som kommer från donatorbilen? Med den informationen borde du kunna se om det t.ex. ska vara olika VVT på de olika motorerna. Du skriver att du bytt solenoiden, satte du dit en ny eller begagnad?
#1481912
SubMarine skrev: ons 05 jan 2022, 11:44 Har du jämfört motornummerna mellan den som ursprungligen satt i bilen och den som kommer från donatorbilen? Med den informationen borde du kunna se om det t.ex. ska vara olika VVT på de olika motorerna. Du skriver att du bytt solenoiden, satte du dit en ny eller begagnad?
Nej, jag har inte jämfört motornr. Det var mest en tanke som dök upp att det kanske skiljer eftersom det är mycket annat som skiljer dessa årsmodeller åt och pga att det blivit problem först när jag flyttade över motorn.
Solenoiden som sitter monterad nu är den som ursprungligen satt i denna bil, den fungerade då och bör väl även göra det nu, den är hyfsad ren och rör sig som den ska iaf. Solenoiden jag bytte ut fungerade ju i den andra bilen utan problem.

Alltså, inga felkoder och motorn gick hur fint som helst i den gamla bilen, motorn går fortfarande bra men i denna bil får den nu plötsligt felkod på kamaxelregleringen.
Har justerat VVT så att den ligger mer mot 0° än tidigare (var inom toleranserna innan också), problemet verkar vara att den peakar vid uppstart upp mot 25-30° och då sätter den ju så klart felkod. Frågan är vad det är som gör att den kan peaka så!??
#1481927
Har du plottat begärd vinkel- och faktisk vinkel på kamaxeln så att du vet att 28° är fel? Tänker mest som en dubbelkoll så att du är inne på rätt spår. På min 05:a så finns det ett test man kan göra i VIDA där den sveper kamregleringen mellan ändlägena och så kan man se hur bra den faktiska vinkeln följer den begärda.
#1481931
SubMarine skrev: ons 05 jan 2022, 13:53 Har du plottat begärd vinkel- och faktisk vinkel på kamaxeln så att du vet att 28° är fel? Tänker mest som en dubbelkoll så att du är inne på rätt spår. På min 05:a så finns det ett test man kan göra i VIDA där den sveper kamregleringen mellan ändlägena och så kan man se hur bra den faktiska vinkeln följer den begärda.
Ja, jag har kollat detta med Vida, den justerar lägena i testet i den mån den kan inom toleranserna, men jag ser ju också i samma veva att den vid start peakar upp mot 30° (24-31° beroende på hur jag justerat VVT) och det är det som förbryllar mig mest just nu eftersom jag inte vet varför. Det går ett par starter men sen sätter den felkod, och jag inbillar mig att det är pga att den peakar i startögonblicket som den sätter koden, felkoden sätts alltid vid 0km/h.
Jag är ytterst tacksam för all input. :)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...