Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
#1475445
Hej, jag köpte en V70 2005 2.5T för en vecka sedan. Det tog några dagar så började motorlampan att lysa. Jag hör att det är ett avgasläckage strax efter motorn och jag vet att katalysatorn blivit bytt sedan några månader då den inte gick igenom besiktningen. Så jag hissade upp bilen och tänkte se om jag kunde svetsa eller täta till det lilla läckaget som jag hör. Upptäcker då att katalysatorn dessutom är felvänd?!? Bakre Lambda sitter innan katalysatorn.... min fundering är om den bakre lambdasonden enbart kollar så allting renas ordentligt för att enbart diagnosera avgaserna eller är även den med och påverkar bränsleblandningen? Med andra ord är jag illa tvungen att ändra håll på hela katten eller kan det räcka med att täta avgassystemet så det inte läcker och sedan gasa vidare? :-)
Bilagor
20211123_163445.jpg
20211123_163445.jpg (4.11 MiB) Visad 687 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1475871
Så som jag förstått det diagnostiserar den bakre sonden den främre, så den bakre har ingen direkt påverkan på blandningen.
av SubMarine
#1475955
Den bakre sonden diagnostiserar främst att katalysatorn fungerar/renar som den ska. Men, den bakre sonden används också för att göra små justeringar på bränsle-luft-blandningen tillsammans med den främre lambdasonden i Bosch ME7 som du har i din bil.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]