Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengans1
#1475322
Ofta när jag har "motorbromsat" och skall köra igen är det som på en gammal SAAB med frihjul. Inget händer, men så helt plötsligt får lådan kontakt igen med motorn.
Högt motorvarv, och "dunk"så kopplas lådan in igen.
I övrigt fungerar allt som det skall. Inga problem, bara när jag skall sakta ner farten och sedan dra på igen.
Min bilmekaniker sa att detta är ett vanligt problem när bilen rullat mer än 30.000 mil.
Någon som har tips eller några lugnande ord för mig? Vad göra?
Förre ägaren bytte växellådsoljan varje 6000 mil. Nu har jag kört nästan 5000 mil sen jag övertog bilen. Skall jag byta olja igen, eller göra något annat?
Alla tips och råd är välkomna.
Mvh// Bengan
Användarvisningsbild
av Greffel
#1475438
I och med att du har koll på hur den vart servad innan med regelbundna byten så hade jag bytt olja igen för att eliminera den faktorn.
Beroende på hur svart den är när du tappar ur den så kanske till och med sköljt igenom den 2-3 ggr
av Surjamten
#1476054
Skölj lådan.
Jag är helt oduglig på att skruva men med hjälp av Google, jagrullar och youtube så fick även jag till det 😃
Oljekompaniet har växellådsolja på 20 liters dunk till vettigt pris.
av Bengans1
#1476247
Wow! Tack för alla tips!
Imorgon träffar jag min bilmekare. Skall framföra era synpunkter. Håller med Surjamten, är helt oduglig på detta med att skruva och dona. Men... TACK för att detta forum finns!
Lovar att återkomma eftersom detta verkar vara ett problem, inte bara för mig.
Återigen TACK!!!!!
Bengans

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]