Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aldrigstanna
#1474616
Min v70n 2.5t går otroligt slött. Provkörde en likadan idag och herregud vilken skillnad. Min drar dessutom olja, men avgasvörden är ok, ingen blårök, hittar inget läckage, vevhusvent är grundligt utbytt.
Har bytt magnetventilen. Tyckte, men är osäker, att wg gick att röra? Vet ej hur lätt sen ska gå att flytta.
Har nu varit såhär sedan inköp för över ett år sen
Vad gör man? Lämnar in för turbo byte? Eller vet någon nån hyfsad felsökningsverkstad i sthlm som inte rånar en ( bilia)?
Obs inga felkoder! Hur gå vidare, vill verkligen ha drag i bilen..
av KalleJ
#1474618
Att turbon eventuellt drar lite olja ska inte påverka prestandan nämnvärt, om det inte är större mängder.
Gör Komptest, leta luftläckage.
Vad har du för turbotryck vid segdragningar? Byt tändstift, rengör gasspjäll osv.
Säker på att den andra bilen var original?
av SubMarine
#1474758
Kan vara många olika fel. Hur många mil kommer du innan den dragit 1L olja? Olja in med förbränningsluften gör bränsle-luftblandningen mer benägen till att självantända (spika) vilket då gör att motorstyrenheten backar tändningen för att skydda motorn, det gör att du tappar prestanda.

WG ska gå att röra med lite handkraft. Om den har fastnat i öppet läge så kommer turbon ha svårt att bygga upp laddtyck. Dock borde du få felkoder på för lågt laddtryck i så fall tycker jag. Är alla vakumslangar för laddtrycksstyrningen i gott skick?

Står kamaxlarna rätt?

Förutsätter att bilen är helt original samt med originalmjukvara och att den i övrigt går som den ska, d.v.s. inte misständer eller dylikt?
av aldrigstanna
#1474837
Komptest har inte gjorts, kanske man skulle börja med det. Är det kolvringar etc som e slut är det ju bara lägga ner.
Bilen är original, vi vet inte om den ande var original.
Har känt på wg stager med tång, den gick inte jättelätt men det gick änså liksom.
Kunde inte se något fel på slangarna till magnetventil en, kanske ska byta ut de ändå? 0.6 har jag för mig turbo trycket mest låg på, med ökning mot 0. 8 när man körde.
Bilen går precis som en lugn 170hp sugmotor. Inga hack, lätt startad. Trött.
Fyller väl på 2.5dl olja på 40 mil ungefär.

Känns som svårt komma åt slangarna på turbon, om man skulle byta de från magnetventilen?
av SubMarine
#1474847
0.6-0.8 bar låter högt för en lättrycksturbo. De brukar ladda närmare 0.4 bar original. Skulle också kunna vara att wastegaten inte är justerad korrekt så bilen överladdar och motorstyrenheten begränsar prestandan. Men där borde du också ha felkoder i så fall. Har du läst ut felkoder eller förlitar du dig bara på motorlampan?

1L olja per 100 mil har jag hört är gränsen för renovering men du verkar ju ligga runt 1L per 200 mil. Inte helt ovanligt att dessa motorer drar olja är min erfarenhet.
av aldrigstanna
#1474861
Jag ahr vida och dice. Finns ingen kod som indikerar fel.

Wg har jag varit väldigt skeptisk mot. Visst måste det väl i förlängningen gett någon felkod om den är helt fel? Jag tror fan det är nåt med turbon eller kopplingarna till den. Men palla chansa, det är dyrt att byta..
av SubMarine
#1474893
När du säger 0.6 bar och 0.8 bar, menar du då relativt tryck? D.v.s. du ser 1.6 - 1.8 bar absolut tryck i VIDA?

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm