Sida 1 av 2

Motorkrasch?

Postat: mån 15 nov 2021, 10:48
av ostene
Volvo V70, 2.5T, turbo, 2006,

Har bytt vevhusventilation, två vvt-drev, packboxar, vattenpump och rengjort
oljesumpen, turbon och div. slangar. Bilen har stått 6 mån utan olja och kylarvatten.
Använde kamaxellåsnings- och vevaxellåsningsverktyg för att få kamremmen
rätt installerad. Drog runt remmen manuellt och det såg ut att fungera och
timingen funkade. Ingenting som sa att kolvar och ventiler skulle krocka.

Så dags att starta motorn. Körde startmotorn i ca. 2 sekunder ett antal
gånger och allt verkade fungera utan några oljud. När sen motorn startade
och gick för egen kraft blev det lite dunkande ljud från den så den
stängdes genast av. Oljudet kom först när motorn tände på alla cylindrar
så de två första sekunderna av startförsöket fanns inget oljud från motorn.

Har läst i tidigare inlägg på forumet att det kan vara lite dunkande
innan oljan har hunnit pumpas in i alla kanaler och smörja motorn.
Någon som har erfarenhet av detta eller har jag pajat hela motorn med
förstörda ventiler och kolvar?

ostene

Re: Motorkrasch?

Postat: mån 15 nov 2021, 12:19
av malajo
Jag hade nog kollat så kamremmen sitter kvar och att markeringarna stämmer fortfarande.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk


Re: Motorkrasch?

Postat: mån 15 nov 2021, 13:32
av ostene
Har kollat remmen och den sitter kvar där den var från början.
Drog runt några varv manuellt och det var inga problem.
Så vad förorsakar oljudet? Mystiskt!

Re: Motorkrasch?

Postat: mån 15 nov 2021, 17:00
av ostene
Gick vidare med felsökningen. Skruvade bort saker i vägen för de runda kamaxel-
givarna som sitter i bakänden av motorns kamaxlar. När jag tog i med hylsnyckeln för att
skruva loss dessa så vreds axeln motsols en bit innan det tog stopp så att bulten
kunde lossgöras och skruvas ut. Koll visade att motorn fortfarande var nollad, dvs
vvt-hjulen och vevaxelhjulet stod på rätt plats mitt emot markerningarna.
På bilderna ser man att axlarna har vridit sig motsols när bulten skruvades ut.
Avslöjar detta något fel jag gjort när kamremmen monterades?

Re: Motorkrasch?

Postat: mån 15 nov 2021, 17:11
av malajo
Om du hade kamaxellåsnings-verktyget monterat borde det väl inte kunna bli fel om markeringarna var på rätt ställe?

Får man förresten fråga var du fick tag på dessa verktyg?
Behövde dom verkligen för några år sen men kunde inte hitta någonstans att köpa dom då.
Eller säljer Volvo dom kanske?

Ursäkta trådkapningen, vill inte ha någon disskution om detta.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk


Re: Motorkrasch?

Postat: mån 15 nov 2021, 22:53
av SubMarine
malajo skrev:Om du hade kamaxellåsnings-verktyget monterat borde det väl inte kunna bli fel om markeringarna var på rätt ställe?

Får man förresten fråga var du fick tag på dessa verktyg?
Behövde dom verkligen för några år sen men kunde inte hitta någonstans att köpa dom då.
Eller säljer Volvo dom kanske?

Ursäkta trådkapningen, vill inte ha någon disskution om detta.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038107

Re: Motorkrasch?

Postat: mån 15 nov 2021, 23:47
av S6024t
Sitter låsverktygen rät? Ser ut som om den gängade verktyget skulle sitta på den andra kamen?

Re: Motorkrasch?

Postat: tis 16 nov 2021, 16:41
av ostene
Bilderna visar hur kamaxlarna var vridna motsols sen jag skruvat bort bultarna som höll kamaxelgivarna.
Detta påverkar ju inte vvt-dreven som fortfarande satt emot märkningen i andra änden av axeln.
Det är ju ett glapp mellan dessa två. Sen jag vridit kamaxlarna medsols (bakifrån sett) så kunde
jag montera ihop kamaxellåsningen på rätt sätt.

Re: Motorkrasch?

Postat: tis 16 nov 2021, 20:07
av malajo
Har du provat dra runt motorn för hand igen?
Dog motorn när du provkörde den eller stängde du av den?

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk


Re: Motorkrasch?

Postat: tis 16 nov 2021, 20:41
av ostene
Jag har dragit runt motorn efter den korta provkörningen, och den känns
som tidigare efter att jag vridit kamaxlarna medsols så jag kunde montera
kamaxelverktyget tillfälligt. Motorn dog inte vid provkörningen, utan den
slogs av så snabbt vi hann efter ca. 2 sek.