Sida 1 av 1
ECM-1507
Postat: tor 11 nov 2021, 19:26
av pavington
Har en 06 xc70 som strular som in i väggen det senaste.
Har 1 felkod på den som är ECM-1507. Inget annat.
Jag har nu bytt luftmassemätarn,
Bytt Map sensor
Bytt magnetventil
Bytt turbo
Bytt laddtrycksrör
Bytt intercooler
Sen har jag även rök sökt men kunde inte finna något läckage.
Är jag helt fel ute o letar? EGR enheten verkar funka vad jag kan se i vida. Den rör sig som den ska enligt datorn dock när jag stänger av bilen kan man höra den surra med några klick innan det blir tyst.
Re: ECM-1507
Postat: fre 12 nov 2021, 16:12
av Greffel
När du sökt med rök använde du kompressor och la på ett litet tryck ?
Såg du i så fall att röken kom ut i avgassystemet bak eller hur såg det ut ?
Re: ECM-1507
Postat: lör 20 nov 2021, 00:08
av pavington
Körde en sluten ände som matade in rök sen hade jag öppet vid slutet av egr rören då jag inte ville rökfylla motorn.
Re: ECM-1507
Postat: mån 17 jan 2022, 22:07
av pavington
Uppdatering, Den har gått bättre nu de senaste månaden och det verkar som att det antingen är något extremt litet läckage någonstans eller så är det någon liten detalj som inte stämmer med orginal turbon och ersättnings turbon. För den laddar men saknar knappt. 0.2 bar när jag gör en "pull"
Re: ECM-1507
Postat: fre 21 jan 2022, 15:53
av pavington
I hopp om att någon kan tyda allt bättre än mig. Detta är alla felkoder jag kunde läsa ut idag efter 2 månader sen senaste kod raderingen.
BCM-0133
BCM-0109
BCM-A031
BCM-0130
BCM-0111
BCM-A032
ECM-500F
ECM-1507
SAS-0003
SAS-000E
SAS-0011
CCM-0040
CCM-0060
REM-6C17
UEM-0004
CEM-1A5e
CEM-5F4E
CEM-1A59
TCM-0A02
Re: ECM-1507
Postat: ons 09 feb 2022, 00:57
av pavington
Fick tipset av en på facebook att adaptera turbon. Är detta något jag kan göra i vida (isåfall hur?) eller måste jag lämna in den till en volvo verkstad?
Re: ECM-1507
Postat: sön 13 feb 2022, 11:36
av Greffel
BCM-0111
BCM-A032
CEM-1A5e
CEM-1A59
När jag tittar snabbt på dina koder sticker dessa ut. Kommunikationsfel mellan moduler.
Har du inga elkunskaper kan du sluta läsa nu :)
Spännings fall / Jordpunkter / Säkring / en trasig modul som ger massor med fel / trasigt kablage ?
...osv.
Känner på mig att en duktig felsökare tar detta på 4 timmar. Sedan är ju nästa fråga hur dyrt det blir.
Tänk tillbaka om du gjort något speciellt med bilen när detta hände. Tänker då främst om du skadat en kabel någon stans ?