Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1472242
Som ämnet säger... Har en V70n 2007 med automatlåda som inte klarade besikningen pga att bilen går att starta i drive.
Inget som jag lagt märke till innan... Men iaf. Tydligen ska det finnas en startspärrkontakt i närheten av spaken enligt besiktningsmannen.

Sååå... Var börjar jag?
Finns det någon brytare någonstans i närheten som kan tänkas klabba?
Antar att det bara är att riva ner mittkonsollen och börja leta?
#1472458
StefanN skrev: tis 02 nov 2021, 20:16 Kan väl va pnp-switchen?
PNP står för?
Antar det är en switch någonstans vid spaken i konsollen. Kan man hitta någon sprängskiss eller liknande någonstans? Har försökt googla mig till mer kunskap innan jag börjar riva ner själv.
#1472460
DanCel skrev:
StefanN skrev: tis 02 nov 2021, 20:16 Kan väl va pnp-switchen?
PNP står för?
Antar det är en switch någonstans vid spaken i konsollen. Kan man hitta någon sprängskiss eller liknande någonstans? Har försökt googla mig till mer kunskap innan jag börjar riva ner själv.
Hittat lite info om detta nu! :D ska genast börja rota lite!
#1472541
Låter ju som att PNP brytaren fungerar då om det visar rätt i displayen.
Har aldrig hört om något liknade, undra om ditt tändningslås är trasigt efter som det låter dig vrida på nyckeln.
#1472787
PNP brytaren läste jag på lite om. Den fungerar ju uppenbarligen eftersom den indikerar rätt läge i displayen. Har inte hunnit kolla mer på det än då det varit en rätt intensiv arbetsvecka med övertid var varannan dag. MEN fick ett litet tips av min lokala volvoverkstad (Bilmånsson) att det ska finnas en vajer som går upp till tändningslåset. Får se om jag kan ta en titt under dagen idag. Grabben är ute och kör...
#1477350
Fick äntligen ändan ur vägnen och rev ner grejerna. Det är själva knappen i spaken som är trasig i plasten så pinnen inte trycks ner korrekt, eller ja, dras upp i detta fallet.
Tidigare ägare har uppenbarligen haft samma problem då jag hittade massa tejp och skit bakom knappen. Svänger inom Bilmånsson och beställer en ny imorgon. Hoppas den inte kostar en förmögenhet. :-)
#1477379
Själva knoppen med allt komplett verkar rätt dyr... Men de finns reparationskit med bara knappen. Jag plockade isär och kollade lite på det jag har nu. Har eventuellt fixat det med epoxy då det är plasten som håller en metallpinne som gett med sig. Vi får se när det har härdat. Går det så går det, annars blir det en utbytesknapp!
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]