Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471165
Slet av främre handbromswiren i helgen (några centimeter från spaken) och tänkte byta idag. Gick sådär.

Enligt instruktionen i Haynes lyfte jag ur baksätet och började montera ur mittkonsolen. Främre delen med växelspakens damask, skruvarna under värmepaketet och inuti stora facket osv gick bra och nu hade jag snart hållit på i en halvtimme. Men sen ska man dra isär kontakten till bakre ciguttaget.

Hur i hela glödheta gör man? Enligt Haynes ska man lyfta på bakre delen av mittkonsolen och koppla isär kontakten - men kabeln som försvinner in under mattan är kort och eftersom kontakten sitter innanför platsen för askkoppen ser man inte ett smack, man ligger på plåten med säkerhetsbältenas fästen in i njurarna och för händerna är det trångt som...

Den där lilla gråa flärpen till höger brukar vara nyckeln, men nej. De där oranga grejerna begriper jag inte vad det är, de går att bända ut, men det händer inget. Allt är helt stumt.

Efter två timmars svärande kastade jag in baksätet i baksätet och åkte hem, nu sitter jag i soffan med värkande fingertoppar och undrar hur fan jag ska lösa detta... :-(

Någon som sitter på lösningen..?
Mittkonsol 1.jpg
Mittkonsol 1.jpg (111.28 KiB) Visad 659 gånger
Mittkonsol 2.jpg
Mittkonsol 2.jpg (51.87 KiB) Visad 659 gånger
Mittkonsol 3.jpg
Mittkonsol 3.jpg (97.63 KiB) Visad 659 gånger
Senast redigerad av 1 :stefan:, redigerad totalt 0 gånger.
#1471371
Heh, de klippte när de höll på där, men det blev till att göra likadant som de gjorde: vaska fästet i den svarta plasten och helt sonika bryta av det, då gick det att dra ut kontakten så jag nätt och jämnt nådde spärren som skulle petas in. Spärren som inte syns på mina bilder eftersom den sitter på ovansidan... Jävla märklig konstruktion, men nu är wiren bytt!

Tack för tipset!
#1471542
mattiasv60 skrev:Tog du inte loss askoppen/blindlocket först ? DEn sitter ju "fast-hakad" på baksidan av det huset... Sen bör den väl lätt gå att sära på
/M
Jodå, den fick jag loss och man ser översta millimetrarna av kontakten bakom den svarta plasten, men inte mer. Man kommer INTE åt att sära på kontakten därifrån, inte utan något väldigt exotiskt verktyg.
När den väl var isär gick det att peta loss plastbiten som satt kvar på kontakten, men när den satt på plats var det stört omöjligt att peta den uppåt, det var helt stumt. Alternativt måste man ta i med bra mycket mer våld, men med bara plast överallt vill man inte direkt det.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]