Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1470979
Hur fort blir era 5-cyl dieslar varma? Min S60 2.4D MY08 tar ungefär 1-1.5 mil (landsväg) att bli varm vid 6-10 graders utetemp. Är det normalt eller börjar termostaten ge sig? En ny kostar 800-1200kr och verkar lite bökig att byta så byter helst inte i onödan.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1470984
Har du värmare i den?

Åker knappt en mil i min V50 D2 så står min temperaturmätare i mitten, om motorn uppnått arbetstemperatur är dock tveksamt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1471019
Ja den har värmare men över 5+ går den inte igång per automatik.

Men det kanske är normalt med cirka milen innan pilen står rakt upp knappa 10 plusgrder?
av Ebersprächer
#1471744
Jag har också samma problem och det ska inte ta så lång sträcka att få upp värmen enligt Volvoverkstaden. Jag startar min värmare manuellt men det hjälper inte, tar dryga halvmilen innan mätaren är där den ska vara, så nu blir det byte av termostaten/termostathuset nästa vecka, efter dryga 42000 mil. Återkommer om det gjort skillnad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1471776
Tack, återkom gärna med vad bytet gör för skillnad! Om jag startar värmare går det ju fortare.
av Ebersprächer
#1475544
Hej igen. Då är ett komplett termostathuset bytt. 12,5 liter i kylsystemet värms till max på 9 minuter och 3,8 km körning vid minus 1 grad ute. Värmaren startade jag manuellt. Märker också att det är en helt annan värme i bilen. Allt hamnade på 3300 kr på Volvoverkstad, ja bilen är ju ingen sparbössa men det vet vi ju sin tidigare 😉. Har man har verktyg hemma så gör man det kanske där om man skruvat lite. Man måste släppa på aggregatremmen och lossa servopumpen för att komma åt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1475747
Menar du att det var med värmaren aktiverad som det tog 9min och 3,8km?
av Ebersprächer
#1475752
MartinS skrev: tor 25 nov 2021, 13:12 Menar du att det var med värmaren aktiverad som det tog 9min och 3,8km?
Ja, Ska också nämna att jag tog bilen i garaget som håller 10-12 plus. Körde ut i 1 minus, på med värmaren och kollade klocka och trippmätaren så Du kunde få ett svar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1475755
Då känns ju 1 mil rätt normalt i 7-8 grader utan värmare. Det kanske inte är något fel på termostaten i min bil med andra ord.
av Ebersprächer
#1475756
MartinS skrev: tor 25 nov 2021, 13:56 Då känns ju 1 mil rätt normalt i 7-8 grader utan värmare. Det kanske inte är något fel på termostaten i min bil med andra ord.
Ja svårt att säga. 1 mil i 7-8 plus utan värmaren kanske är ok. Jag startar alltid värmaren manuellt för att få upp temperaturen snabbt. Motorn mår bättre av att komma upp i rätt temperatur snabbt. Men varför använder du inte värmaren?

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]