Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moeller
#1470923
På vår V70 fungerar inte ecc dvs kupefläkten ökar inte i hastighet när man höjer önskad temp på vreden. Jag har tagit för givet att det är termistorn i panelen som gått sönder men nu fått tips att det är luftkvalitetsensorn. Någon som kan bekräfta, eller dementera?
av S6024t
#1470933
Nä,tror inte det,säkert som du själv misstänker,har själv fått byta ,man byter hela enheten,du kan enkelt prova den åxxå,starta upp bilen så systemet är igång,riv ett litet hörn på ett papper,så du får en liten flik,lägg det över "gallret",glider pappret av så står den lilla fläkten still=trasig..
av Moeller
#1470939
GLIZ skrev: mån 25 okt 2021, 02:08 Kan det va denna som är kass kanske.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jo det är det jag fått tips om. Aldrig hört dock att den har något med kupefläktens styrning mot önskad temp att göra.
av m2c
#1470960
Jag har ingen fakta i frågan, men jag har alltid trott att luftkvalitets-sensorns funktion är att ställa om till recirkulationsläge på luften om du plötsligt får in dålig luft, t.ex att du kör in i en tunnel. Det borde alltså rimligtvis bara påverka autofunktionen på recirkulationsknappen. Och inte fläktens hastighet.
av LuggeH
#1471138
m2c skrev: mån 25 okt 2021, 11:29 Jag har ingen fakta i frågan, men jag har alltid trott att luftkvalitets-sensorns funktion är att ställa om till recirkulationsläge på luften om du plötsligt får in dålig luft, t.ex att du kör in i en tunnel. Det borde alltså rimligtvis bara påverka autofunktionen på recirkulationsknappen. Och inte fläktens hastighet.
Jag instämmer, den har inte med temperatur att göra, bara återcirkulation

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]