- lör 23 okt 2021, 21:05
#1470763
När nu vintern närmar sig med kyla, så funderar jag på hur man effektivast kan få upp värmen i motorn efter kallstart.
T.ex. så öppnar ju inte kylarens termostat för att släppa på kylarvätskan, för att förkorta uppvärmningstiden. Så motsvarande borde ju även gälla om man kör på med värme till kupén, även om det tar ett tag innan värmen börjar komma innan motorn fått upp värme.
Men vad av följande är egentligen effektivast, för att korta motorns uppvärmningstid;
1. Stänga av värmen och endast låta kupéfläkten blåsa kalluft
2. Stänga av kupéfläkten, så det inte blåser något alls
3. Stänga av AC/ECC
4. Aktivera recirkuleringsknappen, så klaffar stänger intag av uteluften
T.ex. så öppnar ju inte kylarens termostat för att släppa på kylarvätskan, för att förkorta uppvärmningstiden. Så motsvarande borde ju även gälla om man kör på med värme till kupén, även om det tar ett tag innan värmen börjar komma innan motorn fått upp värme.
Men vad av följande är egentligen effektivast, för att korta motorns uppvärmningstid;
1. Stänga av värmen och endast låta kupéfläkten blåsa kalluft
2. Stänga av kupéfläkten, så det inte blåser något alls
3. Stänga av AC/ECC
4. Aktivera recirkuleringsknappen, så klaffar stänger intag av uteluften