Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1469691
Röret som sitter mellan turbon och oljetråget verkar vara besvärligt att
montera tillbaka sen det varit loss och rengjorts. Det är svårt att få på plats,
verkar vara för långt, men så är det ju naturligtvis inte. Tar gärna emot tips
hur man gör för att montera tillbaka det.
ostene
av ostene
#1470087
Bifogar bild och skiss på oljereturröret från turbon.
Insidan av hålet på sumpen är inte slät, utan kan ev.
vara gängat som gör det svårt att trycka ner packningen
till botten med hjälp av röret från turbon. Packningen
vill inte röra sig. Använde "våld" i ett försök att få ner den
vilket resulterade i att packningen skars sönder.

Försökte också peta ned packningen med fingret till botten
av hålet med då gick det inte att få in röret igenom
packningens hål.

Funderar över varför hålet i tråget inte är slätt. Är det
så lurigt att packningen skall sitta på röret och
"skruvas" ned i det ev. gängade hålet
Hoppas någon vänlig själ kan ge mig ett tips.
Tackar så mycket på förhand!
Bilagor
CIMG1101.JPG
CIMG1101.JPG (5.39 MiB) Visad 757 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1470162
Hålet i blocket ska vara slätt invändigt. Man ska inte "gänga" i röret. Du är säker på att det inte bara är nån form av smuts i hålet som i sin tur stoppar o-ringen från att hamna mot sätet?
av ostene
#1470369
Röret har nog vickats för mycket så att det har har skavt på
ena sidan i hålet. Röret är av stål medan sumpen är av aluminium
och är mycket mjukare, därav skadorna.
Har hittat en video som verkar seriös på:



Videon visar hur man lyckas med montering av ny packning
på röränden och montering i sumpens hål.
ostene
av ostene
#1470599
Jaha, då sitter röret till sumpen med packning och o-ring på plats. Använde våtslippapper till
att jämna till ytan i röret. Använde såpvatten som jag doppade röränden i med o-ringen på
plats, så det hela blev väldigt halkit. Placerade sen röret på pats med överdelen mot flänsen
innan jag klämde ner rörets nederända i hålet allt vad jag orkade utan att vicka på röret.
Bände också röret nedåt med en metallstång, och så småningom rörde sig röret ner
i hålet tills det var möjligt sätta på de två torx-skruvarna och dra åt. Det var svårt att
få skruvarna att ta gäng så jag filade av dem i spetsen och det underlättade mycket.
Skönt efter alla problem med detta rör!

Tackar för bra tips från flera!!
ostene
Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]