Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleKarlsson
#1469642
Hej, behöver lite hjälp med min bensinvärmare/parkeringsvärmare på min v70 t5 2005. Bilen är ganska ny för mig så det är första vinter jag har den. Prövade att starta värmaren och den startar och går i ca 5 minuter sen stänger den av sig. Jag hör bränslepumpen och det låter från värmaren ända tills den stänger av sig.

Startade om den några gånger och tillslut började den komma lite varma avgaser från den men den stänger av sig ändå. Läste ut felkod och hade 5F46, glow plug signal faulty. Rev ner fronten och såg att kabeln till glödstiftet hade släppt i lödningen så den hängde lös. Så jag lödde fast den, men samma fel återkommer. Nu med annan felkod, 5F4F Start attempt, Too many unsuccessful attempts.

Startar men värmaren när motorn är varm så går den utan att stänga av sig, men det kommer inga varma avgaser från den.

Hur går jag vidare i felsökning? Kan jag kontrollera glödstiftet på något vis? Vad mer kan orsaka detta fel?
av WilleKarlsson
#1469685
Glömde nämna det men jag har raderat den felkoden. Så som jag har fattat det så låser den sig efter man har försökt att starta den 3 gånger, precis som min gör. Jag har alltså startat den flera gånger och den går i ca 5 min varje gång, och sätter felkod 5f4f efter VARJE gång. Efter tre försök startar den inte alls eftersom att den då låst sig fortfarande med felkod 5f4f. Raderar jag den är den samma visa igen, går ca 5 minuter.

När flamvakten löser ut stänger den bränslepumpen, men eftersom att bränslepumpen går så kan jag utesluta flamvakten. Även fläkten går och känner man på glödstiftet så blir det rejält varmt. Känns som att nästa steg är att kolla ifall bensin kommer fram, men nästa fråga är: om bensin kommer fram, hur skjuts bensinen in i kammaren. Är det någon slags spridare? isåfall hur kollar jag så att den fungerar?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1469692
Det är ett slags membran som sprutar in soppa när trycket blir tillräkligt högt.

Du kan ju lossa inkommande slang och se så det verkligen kommer fram soppa. Har du Vida kan du köra pumpen manuellt.
av Doomis
#1469712
Låter som spridarkoppen ligger lös i botten på värmaren. Den lossnar från fläktmotorn, väldigt vanligt fel. Eftersom koppen är en metalldel och är en mekanisk del få går den inte att diagnosera, du får inte felkod på den. Fläktmotorn snurrar ju på som vanligt, det är den du hör.
av WilleKarlsson
#1469812
Doomis, är det som man ser på denna, den guldiga saken antar jag är membranet som styr soppan till brännaren. Är det den som lossnar från metallkanten den ser ut att sitta på?
Bilagor
3731374vz-800x600.jpg
3731374vz-800x600.jpg (82.15 KiB) Visad 1033 gånger
av Doomis
#1469918
Nej, Det är utkastaren av bränslet som lossnar(vanligast) eller blir deformerad av felaktig förbränning dvs spridarkoppen.
Du måste lossa brännkammaröret så sitter utkastaren på motoraxeln.
Bild
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]