Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavidW
#1469578
Hej! Får börja tråden med att be om ursäkt för ett långt inlägg.

I Mars blev jag ägare till en V70N Classic Momentum med i dagsläget 17800 mil på mätaren. Bilen besiktigas i Juli vid 17550 mil utan anmärkning eller bra att veta. Jag har fått problem med vibrationer som jag tror är från bakvagnen, har sökt runt här på forumet utan framgång.

Några dagar efter besiktningen fick jag vibrationer i ratten, visade sig att bromsoket höger fram låg på. Bilen kördes max 2 mil med detta innan okbyte, vilket tog bort dessa vibrationer. Nuvarande vibrationer har uppkommit efter.

I dagsläget har bilen vibrationer i hastighet mellan 80-110km/h. Jag har uppfattningen att dessa endast är hastighetsberoende. Tycker mig inte uppleva någon skillnad om jag kör på lägre växel. Jag har en känsla av att dessa inte beror på hjulbalansering.

Vibrationerna känns mest i säte/golv/mittkonsoll, men även lite i ratten. Antar därför att dessa kommer från bakvagnen.

Blev en minimal skillnad vid byte från sommar till vinterhjul, men antar att det beror på fälgar och däck, Michelin 225/45-17, ET43 mot Nokian 195/65-15, ET49. Båda uppsättningarna är på Volvo Original aluminiumfälgar med navmått 65,1. Sommarhjulen var nybalanserade vid montering, då fanns inte dessa vibrationer utan uppkom senare. Problemet fanns inte då vinterhjul en togs av i våras.

Det jag har bytt de senaste 100 milen är:

*De tre motorfästena som inte är hydrauliska (Lemförder och Meyle, momentdragna)

*Samtliga bromsok då höger fram började ligga på (Bosch utbytesok med Volvo ingjutet i stommen) Penslade med bromsoksfärg på samtliga åtkomliga metallytor, lika så okhållaren utom på beläggens glidytor (om de kan ha någon betydelse).

Skivor och belägg samt handbromsbackar byttes av förra ägaren en månad innan jag köpte bilen. Jag smörjde upp glidpinnar och gjorde rent samt la keramisk monteringspasta på beläggens glidytor i okhållarna vid byte. Fick en ca 1cm bred rostkant i ytterkant på vänster bakbromsskiva efter okbytet. Denna har nu nästintill försvunnit.

*Gjort rent mellan hjullagernav och bromsskiva, samt mellan bromsskiva och fälg på bakhjulen.

Har inga kännbara glapp i något hjul, kan dock höra ett litet klickande ljud från båda bakhjulslagren då man snurrar dessa med skivan är bortmoterad. Tyckte dock inte att det vibrerade i fjädern då jag snurrade på naven.

Nu behöver jag er hjälp. Vad tror ni?

Är själv lite inne på hjullagerbyte som nästa steg eller eventuellt byte av bromsskivan med spår av rostkanten.

Tack på förhand.
av Erik Å
#1469993
1. Hjulbalansering på "Road Force" balanseringsmaskin. Finns bara på vissa däckverkstäder, man får ringa runt och kolla.
Jodå det förekommer att även dyra märkesdäck är (eller blir) skeva :oops:
2. Kolla att det inte finns glapp mellan fälg och nav. Bör vara mindre än 0.1mm, annars kastar man bort den dyra hjulbalanseringen.
3. Glapp i länkarmsbussningar, styrleder mm som gör att däcken sätter kanterna i asfalten emellanåt. Brukar synas på kantslitage, granska däcken!
Anliggande broms ser ju ut att vara kollat redan. :P
Slitna ytterknutar kan ge vibration vid gaspådrag, bör isåfall försvinna då man frirullar..
av DavidW
#1479647
Har inte blivit så mycket felsökning som jag hoppats på pga kall väderlek, men har hunnits med den del.

Vibrationerna har blivit bättre, men lite kvarstår.

Bytt samtliga hjullager fram och bak till nya SKF. Vid byte dem noterade jag att höger drivaxelbult var lös.

Rengjort bromsskivorna på både in och utsida. Justerat handbromsen med ställbara skruvar istället för H-järnet för att utesluta anliggning.

Bytt ut skruvar till/satt fast värmeskölden över bakre ljuddämparen då den låg emot. Hittande även en tokigt monterad reparationsats till avgasupphängning innan dämparen som togs bort i väntan på en ny.

Lite kvarstår, främst i ratten. Tycker det känns som en oval fälg/däckseparation vid körning i låga hastigheter... Har även ett "lagerljud" trots nya hjullager.

Nästa steg blir att undersöka drivaxlarna.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]